tisdag 8 mars 2011

Seborroiskt eksem och mjölk - mjälleksem - svamp

Mjälleksem även kallat seborroiskt eksem (svamp)

Uppdaterat 8 juli-20

Eksemet drabbar ofta hårbotten och ansiktet. Inom rodnade områden ses en torr vit fjällning, som ibland blir litet mer gulgrått fet. Eksemet uppträder oftast i hudpartier med stora aktiva talgkörtlar. Typiska ställen är invid näsvingar, i ögonbrynen, bakom öron, i hårfästet och hårbotten, men det är inte ovanligt också på andra ställen i ansiktet som panna och kinder. Besvären kan vara påtagliga.

Samband finns mellan seborroiskt eksem och förekomst av den lipofila jästsvampen Malassezia (Pityrosporum ovale). Svampen stimulerar keratinocyten till produktion och frisättning av inflammatoriska cytokiner med tilltagande eksem som följd.

Svampen producerar och frisätter även inflammationsframkallande lipas. Här kan en tillfällig hjälp på väg när man väl åtgärdat kosten för att snabbt stilla besvären kan vara preparatet ketokonazol i schampoform som kan smörjas direkt på utsatta ställen och låt verka 5-8 minuter innan det sköljs bort.

Seborroiskt eksem kan uppkomma även på kroppen, över bröst och rygg och i naveln. Det kan ibland också ses i kroppsveck, under bröst, i ljumskar och runt ändtarmen. Klåda förekommer. Ibland kan särskilt i hårbotten, små gulaktiga kvisslor (follikuliter) tillkomma.

Mejeriprodukter är helt klart en av de skyldiga bakom seborroiskt eksem. Vid mjölk- och laktosintolerans ses detta tillstånd väldigt ofta, främst hos män men också hos kvinnor. Hos dem som ätit gluten och mejerifri kost och haft besvär av sebboroiskt eksem har besvären gradvis avtagit...dock kan det dröja kvar envist om det finns andra källor utöver gluten och mejeri man inte tål.

Var noga med att läsa på livsmedelsförpackningar så alla former av mejeri inte finns närvarande om du lider av sebboroiskt eksem. Ta gärna tillskott av biotin för att snabba upp processen att bli kvitt svampeksemet.

Histamin

Känslighet för histamin kan också vara en utlösande och triggande faktor vid dessa besvär. Utöver kostförändringar bör man även titta på mat som kan var histaminbelastande som starka kryddor, kaffe med mera. Du kan läsa mer ingående om detta och histamin i min stora bok Hälsoproblem & sjukdomar orsakade av vad vi äter

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tack för en bra blogg med mycket bra information. Kul att informationen sprider sig mer och mer, och att människor med problem börjar söka info på egen hand, istället för att lyssna på läkaren och smeta på krämer/äta piller. För ca 8 år sedan hade jag problem med eksem i ansiktet, det var något slags seborriskt eksem som stundtals var mycket allvarligt, som psoriasis. Ibland föll huden av och kvar var endast ett tunnare lager som gradvis blev tjockare med tiden, för att sedan ramla av igen efter någon månad. Ska också nämna att det var mycket stress involverat också, som ibland kan förvärra, psykisk balans kan också visa sig i ansiktet. Idag har jag mycket mindre problem, och mer sällan. Efter att ha ätit lite bakelser igår (grädde och mjöl) har jag idag två röda torra fläckar på överläppens båda sidor. Hade förmodligen varit bägge kinder för några år sedan, glad att det yttrar sig i mindre skala.

    Vad jag också vill berätta är att jag i samband med den mer intensiva perioden besökte en hudöverläkare. Läkaren ordinerade Dactacort som kräm och Fungoral som schampo. Detta är ju ur en läkares synvinkel den enda lösningen på problemet, eftersom inget annat är "vetenskapligt bevisat". Allt måste ju bevisas vetenskapligt tyvärr, det spelade inte så mycket roll att jag nämnde min goda vän som efter 20 år med psoriasis äntligen hade blivit fri. Allt på grund av att ha hittat en tidning på ett tåg, som ledde vidare till en annons om en bok som heter "Healing Psoriasis". Budskapet i boken är i stort att utesluta ALL kost som innehåller gluten och laktos. Det skulle gradvis bli värre under utrensningsperioden, med ökad hetta i kroppen, men efter ett tag avtog problemen och "helades". Läkaren sa att de inte befattar sig med hokus pokus när jag frågade om de kanske ville forska lite kring detta, svaret var ganska uppenbart.

    I många fall tycker jag forskning och medicin gör ett imponerande arbete med att bekämpa sjukdomar, men när det i vissa fall bara handlar om att sälja krämer och blunda totalt för att hudproblem kanske har något med vad vi äter att göra blir jag väldigt upprörd. Huden är ju ett utrensningsorgan, kroppens största organ dessutom, ganska logiskt att det finns en koppling enligt mig.

    Mitt råd till alla med liknande problem är att vara uppmärksam på hur ni reagerar. För gärna lite anteckningar vad kosten består av för att sedan följa upp och kanske se ett mönster. Enklast är att utesluta gluten och laktos under några veckor. Läsa på förpackningar etc. Vad jag är känslig för är: Bakverk med mycket laktos och gluten i kombination, ÖL, vissa citrusfrukter, dålig sömn, stress och oro. Men framförallt vad jag äter. Ibland när jag är helt ok i ansiktet, vilket är relativt ofta idag, kanske jag "testar" för att se hur jag reagerar, det ger mig lite feedback och bekräftelse på att jag är överkänslig. Som igår med bakelsen, men god var det, dock inte godare än mina två fläckar idag )

    Så lycka till alla, tänk positivt och var noga med vad ni stoppar i er! Vi är faktiskt inte gjorda för att kunna äta allt som finns att tillgå idag. Och det är helt ok, det enda man behöver göra är att fokusera på vad kroppen faktiskt gillar!

    SvaraRadera