tisdag 8 mars 2011

Cornflakes och glutenhalt - Kellogs

Micke Håkansson - Skribent
Gluten i cornflakes

I fem analyserade förpackningar från Kellogg’s låg glutenhalten mellan 344-562 ppm, vilket är långt över den nivå som tillämpas för produkter lämpliga vid celiaki.
Sex av proverna har även analyserats av ett laboratorium i Madrid. Analyserna visar att intakt proteinmaterial finns kvar i Kellogg’s cornflakes.

Kellogg’s har gjort egna analyser vilka visar att glutenhalten ligger över 300 ppm i cornflakes från fabrikerna i Storbritannien och Tyskland medan låga halter återfinns i cornflakes från den spanska tillverkaren. Kellogg’s har också funnit över 200 ppm gluten i Frosties samt nivåer runt 100 ppm gluten i Rice Krispies medan halten i Coco Pops låg runt 20 ppm gluten.

Kellogg’s cornflakesprodukter ovan är således inte lämpliga vid glutenintolerans/celiaki !





2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag har en fundering ang detta med gluten... min dotter på 5 år är ofta röd under ögonen och har ganska ofta vaglar, både uppe och nere... hon är smal och äter väldigt lite, förkdningsastma men framförallt är det detta med hennes ögon jag grubblar över.... då hon får feber blir hon manisk (som en annan person, överaktiv och pratar o pratar och jag har studtals undrat om hon är manodeppresiv)

    Men, detta med ögonen, kan det hänga ihop med gluten? Har börjar lite försiktigt att införa glutenfri pasta, och rismjölk (efter att ha läst boken en kärnfrisk familj...)

    Mvh Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej Jessica ! Helt klart ska du sätta över din flicka på strikt Glutenfri kost och då även Laktosfri till att börja med.

    Troligen har hon många brister och jag vill föreslå att du ger henne "Blutsaft" (mot järn och B-vitaminbrist finns i Coop butikerna till bra pris) 10ml/dag samt Mitt Val "Barn" (finns på apoteket) 1 tabl om dagen, när du ser en återhämtning kan du hålla uppe med Blutsaft och endast ge 1 tabl Mitt Val "Barn" per dag fortsättningsvis.

    Resterande familjemedlemmar kan också göra klokt i att prova och utvärdera en strikt kost.

    Reducera gärna även vitt socker och godis/läsk.

    Hör av dig om hur det går.

    Mvh Micke Skribent

    SvaraRadera