tisdag 8 mars 2011

Neurologiska problem vid celiaki och glutenintolerans

Neurologisk påverkan som kan ses glutenintolerans:
Ångest
Apati
Bipolär sjukdom
Depression
Frustration
Humörsvängningar-Ilska
Nervositet
Panikångest
Känsla av värdelöshet
Alltför Självkritisk
Hysteri
Hypokondri

Gluten är ett känt nervgift och har visat sig bidra till flera neurologiska och psykiska sjukdomar inklusive neuropati, multipel skleros, kramper, ADD, ADHD, migrän, autism, och schizofreni, men även kaseinet i mjölk kan ge besvär likaså histamin.
Denna unga kvinnor var insatt på upp till 13 olika mediciner för att behandla hennes bipolär sjukdom. Hon lades in på sjukhus flera gånger på grund av överdosering och interaktioner. Den upptäckta gluten känsligheten gör en stor skillnad i hennes tillstånd - inklusive förbättringar i mental klarhet, humörsvängningar, och mer ...








4 kommentarer:

  1. Jag har ett bra tag försökt få mina nära och kära att förstå faran med gluten och mjölkprodukter, utan framgång... egentligen inte så konstigt, eftersom gluten och mjölkproteinet innehåller ett slags morfin (kasomorfiner och glutenmorfiner). Detta är ju för forskare inget nytt, ändå försöker dom skylla alla sjukdomar på svaga gener...
    Jag hoppas många får upp ögonen för din blogg, det är sorgligt att se folk lida som dom gör.
    /anna.

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att få folk att bryta vanor och även få dom att förstå innebörden.

    Lösningen på oförklarliga besvär fins oftast enkelt mitt framför näsan, dvs knutet till kosten, man behöver inte gå ner till molekylärnivå och utreda utan man väljer enkelt bort dessa bovar för hälsan.

    Media, forskare, förbund, mfl för ut mängder av desinformation, gallimatias för att förvilla runt ämnet.
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  3. Tja Micke

    Jag brukar läsa din celiakiblogg ibland, hittade den i samband med andra sökningar på google utifrån de problem och besvär jag dras med. Vill inte gå in på detaljer o outa mig i onödan, e rätt nojjig av mig o du vet, vi lever i ett storebrorssamhälle alltmer...

    Har tidigare läst mkt om olika allergener och hur mycket spannmål o mejeriprodukter påverkar oss..Tarmarna, immunförsvaret o sånt...

    Så, jag e helt inne p din linje i mångt o mycket om hur skadligt gluten och den moderna kosthållningen faktiskt är för våra kroppar...

    Värsta e bara att gluten finns i så förbannat mkt o att det är svårt, dyrt och omständigt att jämt o ständigt vara utan/slippa det..
    Har man begränsad ekonomi, dåliga matlagningskunskaper o mår piss i huvet gör man andra, enklare prioriteringar...Ngt jag får "betala" för i slutändan väl...;//

    keep up the good work!

    SvaraRadera
  4. Va spännande, ska jag tänka på och framföra på min hemsida; www.panikangest.dinstudio.se

    Hälsningar
    Ann-sofie Johnsson-Karlsson

    SvaraRadera