onsdag 9 mars 2011

Tester för glutenintolerans är inte tillförlitligt!

 



4 kommentarer:

  1. Hej!
    Min 10-åring gjorde biopsi för 4 dagar sedan. Är orolig att inget syns på denna undersökning. Får resultatet om en månad, enligt besked. Han är glutenfri nu och mår bra! Lite ont fortfarande ibland, men helt normalt. Han är uppenbart bättre!

    Idag var jag på läkarundersökning för 4-åringen samt 11-åringen. Trots att jag känner på mig att de också är glutenintoleranta, med tanke på deras besvär, trodde inte dr på mig. Hon tror att min oro överskuggar "verkligheten". Hon kunde dock inte släppa oss pga min oro, sa hon. Vi ska tillbaka om två månader för att göra om antikroppstest. De ska under denna tid äta gluten igen.
    Jag är förtvivlad! Finns det inget annat sätt?! Jag bryr mig inte om ett läkarutlåtande egentligen, men skola och dagis kräver intyg.

    Finns inget tillförlitligt DNA-test? Ser att det finns amerikanska sådana. Stor prisskillnad mellan dem. Verkar som om de är olika. Känner du till något test som är bra?
    Mvh/Åsa Anonym

    SvaraRadera
  2. Går du igenom bloggen hittar du dom flesta svaren här.

    Du sitter i sitsen som 1000-tals andra ,försöka lita på läkaren osv...men du har redan fått facit, dina barn mår bättre utan Gluten och bara det borde vara tillfredställande.

    Massor av föräldrar sitter som du , det ska vara intyg hit och intyg dit, du kan faktiskt tala med skolan och köket alla är inte aviga, många har gått den vägen.

    När det gäller alla former av kostbidrag kommer dom att försvinna helt i framtiden, även för barnen (förslagen överläggs i maktens korridorer)

    I din sits hade jag nöjt mig med dom förbättringar du ser hos barnen, annars kan du famla runt i årtal utan att få dom svaren du vill höra.

    Många mejlar mig varje vecka om test, prover, mm ändock dom mår bra på en Glutenfri kost.

    Som sagt på skolan, skolköket, kommunen var ihärdig ! Dom vet om problemen och kostnaderna, tänk exempelvis på detta ett muslimskt barn behöver bara en signatur av skolsköterskan så är allt klart med kosten (griskött är inte dödligt) däremot ett litet barn ska behöva genomlida narkos, provtagningar (ej tillförlitliga) osv, och riskera att få gå på en kost som leder till sjukdomar och alltför ofta av dödlig natur.

    Tänk igenom din situationen och barnens , vilket är viktigast ? Olika famlande läkarsvar,massor av prover eller gå på det du redan sett och förstått ?
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  3. Hej igen!

    Jag är inte intresserad av bidrag till barnen. Jag vill att de ska må bra.
    Problemet är skola och dagis, vilka kräver intyg.
    Tänkte att ett DNA-test kanske kunde ge en fingervisning om vår situation...kanske lyssnar skolan då?

    Mvh/Åsa

    SvaraRadera
  4. Systemet är som det är och jag tror föga att något DNA-test skulle vara till gagn.

    Här gäller inget annat än att sprida info och få till stånd en opinion mot systemet, att lyfta fram Glutenproblemen så att fler får upp ögonen för hur utbrett detta är.

    Så länge motståndet i bla vårt land är stort från kåren att anamma nya tekniker för att fastställa korrekta testvärden (mätning av antikroppar direkt i/på tarmslemhinnan) tror jag inte vi kommer att nå ut med hjälpen till fler.

    Vi ska också betänka att alt i vårt samhälle är uppbyggt runt spannmålet, det handlar om en enorm mångmiljard industri som också genererar stora inkomster för staten, spannmålet är lika viktigt som oljan, men kan vi nå ut med vårt budskap så kanske politiker och makthavare tänker om och även kanske jordbruket kan omdanas till förmån för ett bättre och hälsosammare spannmål och annan odling.

    Man ska betänka att motståndet ÄR stort i systemet mot förändringar, läkemedelsbolagen har här en stor makt och dom vill säkert inte ge upp en gastronomísk inkomst.

    Hade tex skolan infört en obligatorisk Glutenfri kost för våra barn (merkostnaden hade varit försumbar) hade man bara här vunnit stora fördelar genom att dom som ska ta över har en chans till ett friskare och bättre liv.
    Kämpa på och sprid ordet !
    /Micke Skribent

    SvaraRadera