tisdag 8 mars 2011

Colon irritable - IBS - Glutenintolerans och celiaki

Irritable bowel syndrome (IBS eller spastisk kolon) och kopplingar till glutenintolerans och celiaki.

Typiska symtom på Colon Irritabile (Irriterad tjocktarm) är:

Kronisk buksmärta och obehag

Uppblåsthet

Frekvent diarré eller förstoppning

Känsla av ofullständig tarmtömning

Människor med detta problem är mer benägna att uppleva reflux. Det innebär att den övre magmunnen inte kan hålla helt tätt, utan släpper igenom en del magsaft från magsäcken upp till matstrupen - sura uppstötningar. Med i bilden finns också symtom som depression, ångest, fibromyalgi, kroniskt trötthetssyndrom ( ME/CFS), huvudvärk, ryggvärk och brister.

Dessa besvär/symptom är väldigt likvärdiga i många avseenden dom symtom en skadad tunntarm ger. Glutenintolerans och glutenöverkänslighet samt celiaki kan nästan i alla fall knytas till uppkomsten av colon irritable och även intolerans mot mjölk och mejeriprodukter har konstaterats i åtskilliga fall.

Angreppet av immunförsvaret på tunntarmens slemhinna vid intag av gluten leder hos vissa till celiaki, skadorna förs vidare i matsmältningssystemet och slemhinnorna och drabbar även tjocktarmens slemhinna som skadas. Alltså en sammanhängande kedja med en grundorsak.

Gluten och mejerifri kost har genomgående påvisat väldigt goda resultat...




10 kommentarer:

  1. Jag lider av IBS, sägs det, ska testa att utesluta gluten/laktos helt i en månad och se vad som händer. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Låter bra ! Glöm inte att dra ner på det vita socker också under denna månad. Hör av dig om hur du upplevt månaden.
    /Micke

    SvaraRadera
  3. hej

    Jag har stora problem med min mage,de säger att det är colon irritable. vissa dagar är bättre men jag har ont konstant. Jag har uteslutit laktos och gluten men äter laktosfria produkter och glutnfria produkter. Är dessa ok eller ska man utesluta även dessa? Har läst att dessa produkter är inte helt fria från laktos eller gluten.

    SvaraRadera
  4. Du bör definitivt överväga att helt slopa alla former av mejeriprodukter och kanske även titta över ditt intag av Glutenfria produkter för att försöka att även utesluta vetestärkelsen som finns i vissa av dessa produkter, detta med tanke på att någon enstaka procent av Glutenintoleranta inte tål den låga nivån av Gluten i vissa "Glutenfria" produkter.

    Var även ytterst noga med att inte utsättas för Glutenpåverkan från något håll som tex gemensam smörpaket med övriga familjen.

    Många gånger ges besvär som du beskriver genom att man fått i sig Gluten vid tex restaurangbesök,mm

    Du bör även kraftigt reducera sockerintaget och intag av röda grönsaker typ tomat, paprika och undvika starka grönsaker som chili samt inläggningar i ättika och vinäger.

    Gurka och grön paprika bör också undvikas då det är känt för att ge magbesvär, ett flertal organ spelar också sin roll vid magsmärtor tex gallan.

    I vissa fall av Glutenintolerans utvecklas lymfom och andra former av cancer i tarmarna så man bör noga utreda om besvären kvarstår, i ditt fall bör du prova ovan råd och som sagt kvarstår besvären bör du söka för en grundlig utredning, börja hos tex en speciallistläkare i allmänmedicin.
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  5. hej igen

    Jag har haft dessa besvär sedan 8 år tillbaka efter salmonella i turkiet, innan dess var min mage ok. Jag har utvecklad laktosintolerans men vid prover säger läkarna att jag inte är allergisk mot gluten , vet inte om jag kan lita på detta. Jag har gjort två gastroskopi och de har tagit massa prover för att se om jag har inflammation i tarmarna men alla prover är ok. Det enda jag inte gjort är koloskopi. Men jag har inte blod i avföringen eller slem. utan mest gaser, jätte ont i magen, kramper och illamående.

    Snart vet jag inte vad jag gör. Har provat allt. Frågan är vad äter man och kan jag lita på läkarna? ska jag ändå utesluta gluten helt fast de säger att jag inte är allergisk. ska jag besöka en homepat? några tips
    Tack

    SvaraRadera
  6. Du bör definitivt gå över till en strikt Glutenfri kost, som jag redogör för på denna blogg uppstår Laktosintoleransen genom Glutenintolerans/Celiaki (skadad tarmslemhinna)

    Prover ska tas med en nypa salt då dessa ej är tillförlitliga.

    Glutenintoleransen/Celiakin kan visa sig precis när som helst under livet.

    En homeopat kan nog göra föga i ditt fall.

    Du behöver inga utlåtanden från någon för att gå över till en Glutenfri kost, det finns ingen lag som ålägger/tvingar oss att behöva äta det vi inte tål som tex: vete,korn,råg och havre...

    Valet är helt upp till dig själv och det är din kropp.
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  7. hej

    Nu skriver jag igen, det var jag som skrev de sista inläggen här. Nu har jag en sista fråga. I tidigaren inlägg enligt ovan så skrev du att jag bör helt utesluta gluten och mejeriprodukter och se över mina glutenfria produkter. Nu läste jag din artikel men rubrik hur du enkelt börjar en gluten fri liv där du ger tips på märke och glutenfria varor. Är dessa bra och fria från vetestärklese? så jag kan handla dessa? tex sempers som du gör ex på?
    sedan skrev du även om laktosfria varor, har du nån bra ex på dessa ? för de jag köper verkar ju ändå innehålla viss mjölkprotein och annat?

    Tack för alla svar
    MVH

    SvaraRadera
  8. Du får läsa innehållsförteckningarna på dom Glutenfria varorna och då kanske undvika dom varor där det ingår vetestärkelse (om du nu inte tål den låga nivån av Gluten som finns i vissa av dom)

    Menar du köra mejerifritt (även laktosfria varor)får du helt undvika, mjölk, smör, grädde, yoghurt, ost, vassleprodukter,mm och kanske även välja bort allt nötkött samtidigt, för har du reaktioner mot mjölkproteinet brukar även reaktioner mot proteinet i nötköttet ställa till det. (alltså bort med hela kon)

    Du får prova dig fram, du känner din egen kropp bäst själv.

    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  9. Hej
    Kan man använda kokosmjölk om man inte tål laktos eller mjölkprotein?

    MVH
    Anna

    SvaraRadera
  10. Många som gått över till en strikt kost har ofta valt detta alternativ, och hittills verkar inte någon ha stött på patrull/biverkningar.
    Prova dig fram.
    /Micke Skribent

    SvaraRadera