tisdag 8 mars 2011

EDS - Ehlers-Danlos syndrom - Celiaki - Glutenintolerans

Ehlers-Danlos syndrom (EDS) (bindvävsavvikelser-kollagen) har kopplingar till glutenintolerans/celiaki.

(Kollagen – ett av kroppens grundläggande byggnadsmaterial)

Ledöverrörlighet, urledvridningar och muskel-, led- och andra smärtor som blir kroniska och ibland mycket svåra.
Överelastisk hud och överelasticitet i kroppsliga vävnader och membran, bräcklig hud, bristfällig sårläkning, försvagade blodkärl och svagheter i andra kroppsliga vävnader och membran.


Inrapporterade fall som påbörjat strikt gluten/laktosfri kost (vissa har även helt uteslutit komjölksprodukter) med tillskott av vitaminer/mineraler och zink har upplevt påtagliga förbättringar efter redan en kort tid...


*En 3 månaders testperiod med strikt kost oavsett behandlande läkares åsikter är att föredra så att den drabbade själv enkelt ska kunna utvärdera resultatet och effekterna av kosten...


Not* (svensk sjukvård vill inte erkänna några som helst  kopplingar mellan EDS och spannmålet samt komjölksprodukter)

Jag kommer att löpande uppdatera denna sida i mån av tid.




 

2 kommentarer:

  1. Hej! Tack för ditt tips!
    Jag hade länge haft problem med magsmärtor! Gjorde en utredning under låg tid, men när det kom till att jag skulle göra test för intollerans mot laktos så gav jag upp. Sen några år senare kopplade jag det till mjölk produkter. Så bröjade smått utesluta vissa produkter. Mars 2009 slutade jag helt! Mår mycket bättre efter det! & vet många andra som också gör det med EDS! :) Har tagit detta beslut själv. För som allt annat med EDS så syns inget på prover...

    Mvh Madeleine

    SvaraRadera
  2. EDS-Familjen Johansson14 juni 2011 kl. 15:35

    Hej på er ! Jag har celiaki och EDS. Jag satte inte mina besvär i samband med kosten förrän jag var 28. Min nu 4-åriga dotter led av matsmältningsbesvär och jag insåg att hon förmodligen hade det också. Hon är nu diagnostiserad för glutenintolerans och kasein, och Ehlers Danlos. Min bror var nyligen fått diagnosen celiaki och ED.Hans son, som är 15 månader har Ehlers Danlos och vi misstänker starkt att han också kommer att uppvisa glutenintolerans. Min mor har efter många år nu äntligen fått sin diagnos. Hon har oxå Celiaki och EDS.
    Vi har följt detta tillbaka till min morfar.

    Vi fungerar alla nu ganska bra på Gluten och Kasein-fri kost. Min mor har mest skador från åren med glutenintolerans (förstorad lever, osteopeni,mm)

    Hoppas mitt inlägg kan vara andra till hjälp.

    PS.Micke du har rätt, det är inte alltid proverna är fullt tillförlitliga utan det sunda förnuftet får bestämma.

    SvaraRadera