tisdag 8 mars 2011

Utredningar runt gluten - en läkare säger: "jag tror inte ett skit på dom där proverna"

I mina efterforskningar och utredningar om gluten och drabbade patienter så träffade jag en kvinnlig distriktsläkare som var runt 50- års åldern, väldigt öppen, enkel och rätt fram...
 
Vi hade en längre dialog runt gluten och moderna sjukdomar, och hon sade när jag började redovisa delar av mina undersökningar såhär:

"- Man kan ju börja undra om det är Sverige eller Tanzania vi lever i..."

Hon sade vidare när vi diskuterade provtagning och dess pålitlighet och när det gäller att diagnostisera gluten: 

" - Det är ju märkligt att hos dom av mina patienter där provtagningarna inte visar något och jag ÄNDÅ råder dom att leva glutenfritt....så talar patienterna sedan om för mig att dom börjar blir fria från sina besvär..."

Sen böjer hon sig fram och säger lite tyst till mig:

"Jag tror inte ett skit på dom där proverna, jag tror inte man kan lita på dom..."




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar