lördag 26 mars 2011

Korsreaktioner - Allergier - Gluten - Glutenintolerans - Celiaki

Människor som lider av glutenintolerans och celiaki har en enkel lösning på problemet: en glutenfri kost! Dock är den mänskliga kroppen komplex. För vissa, räcker det inte att undvika gluten utan det finns även andra källor som kan ge besvär.

Korsreaktivitet är ett tillstånd där kroppens autoimmuna antikroppar av misstag reagerar på andra proteiner än de du inte kan tolerera. Korsreaktion med andra livsmedel kan ge samma effekt som om du konsumerat gluten. Histamin är ett annat problem. Om en glutenfri kost inte är ger de resultat du hade hoppats på, försök då att eliminera följande livsmedel som du kan uppleva korsreaktioner med.

Mejeriprodukter:
Patienter med glutenintolerans och celiaki verkar ha en hög frekvens av korsreaktivitet med mjölk. Korsreaktiviteten härrör från mjölkproteinet kasein och vassle.Immunreaktivitet mot mjölk är inte att förväxla med laktosintolerans. De två är helt åtskilda. Laktosintolerans är oförmågan att smälta mjölksocker (laktos). En annan sida är framkallandet av histaminbesvär av mjölk och övrigt mejeri.

Grönsaker:
Tomater, paprika, aubergine och potatis är en grupp av livsmedel som innehåller ett protein som kallas lektin som liknar gluten. Intag av lektin kan orsaka att dom antikroppar du har bildat mot gluten kan reagera på lektin, vilket resulterar i en liknande immunreaktion som du skulle fått mot gluten. Eliminera dessa livsmedel ur din kost om du fortsätter att ha symptom, trots att du äter glutenfritt.

Karragenan:
Karragenan, E407 är en tillsats och förtjockningsmedel som härrör från rödalger. Livsmedelstillverkare använder det för att det ger mjukhet och smidighet för produkter. Karragenan är en grupp av kemiska ämnen, som alla är polysackarider med sulfatgrupper.

Vissa produkter som kan innehålla karragenan:
Sojamjölk, tuggtabletter vitaminer och mineraler, charkuteriprodukter, färskost, puddingar, choklad och andra sojaprodukter. Karragenan används flitigt, vilket innebär att du faktiskt kan få i dig stora mängder av det om du inte ser upp.

Konsumtion av karragenan kan ha en roll vid tarminflammation och eventuellt vid inflammatorisk tarmsjukdom. Tyvärr har det visat sig i djurförsök att karragenan är cancerframkallande och dessutom kan störa mag- och tarmkanalen. Vissa djurfoder bland annat till hund har visat sig innehålla stora mängder av karrangenan.

Många människor har både mag- och tarmproblem. En del väljer av olika skäl då laktosfria produkter. Dessa produkter innehåller ibland karragenan. Rådet är att undvika karragenan så långt det bara går.

Kryddor
Att vara allergisk mot kryddor är relativt ovanligt. Det är däremot vanligare med korsallergi mot kryddor, till följd av pollenallergi. De ämnen i kryddor som orsakar allergier är ofta väldigt lika motsvarande ämnen i pollen. Därför är personer som är allergiska mot till exempel gråbo- och björkpollen mer benägna att reagera på kryddor jämfört med andra personer.

En gråboallergiker korsreagerar ofta mot andra flockblommiga växter såsom fänkål, kummin, spiskummin och koriander men även mot till exempel muskotnöt. En björkpollenallergiker reagerar istället ofta på anis, kamomill, pepparmynta och paprika.När det gäller gräspollenallergiker har samband hittats med vete och andra sädesslag, tomat, jordnöt, ärta, soja, lök och melon, vilket kan vara bra att veta om.

Gurkmeja har visat sig allergent i något enstaka fall men man tror att bockhornsklöver är den krydda som främst bidragit till de allergiska reaktionerna. Bockhornsklöver är släkt med ärtväxterna och kan orsaka reaktioner hos exempelvis sojaallergiker.

Även spiskummin, koriander och muskot kan vara en tänkbar orsak till reaktioner mot curry på grund av korsreaktioner hos pollenallergiker.

Pepparrot kan ge upphov till reaktioner hos senapsallergiker på grund av att de två växterna tillhör samma släkte. Av samma anledning kan en person som är allergisk mot cashewnötter även reagera på rosépeppar.

I motsats till de flesta andra kryddorna är selleri ett vanligt allergen. Oftast äts roten och stjälken kokt eller rå, men fröna och även torkad rot, kan malas och användas som krydda. Selleri är besläktat med anis, persilja och dill, vilka innehåller liknande allergener som selleri. Är man allergisk mot selleri är risken stor att man även reagerar på dessa kryddor.

Allergi mot insekter är kopplad till allergi mot skaldjur och latexallergi är relaterad till allergi mot bland annat banan, kiwi och avokado.

Korsreaktioner har påvisats mellan latex och framförallt en del frukter, som banan, avokado, kiwi, kastanj, nektarin, persika, körsbär, plommon, passionsfrukt, ananas, mango, jordgubbar, tomat, melon och även skaldjur.

Andra reaktioner 
Är man allergisk mot mandel måste man också undvika aprikoskärnor eftersom proteinerna hos dem är snarlika. Släktskapen mellan mandel, aprikos och andra stenfrukter som körsbär, plommon, persika med flera gör att de flesta mandelallergiker även måste undvika sådana frukter. Allergi mot vallmofrö har rapporterats, liksom korsreaktioner med sesam, kiwi, hasselnötter och rågmjöl.

Misstänkta livsmedel:
Lita på din magkänsla. Var medveten om vad du äter som du tror får dig att känna dig sjuk.
Om du är misstänksam mot en viss mat, ta bort den från din kost och se om du är bättre utan den.

Annat:
Pollenallergi, gräs, äpple, körsbär, plommon, nötter. Dessa allergier kan ibland plötsligt visa sig efter att tarmen läkt på en glutenfri kost och kan ge samma symptom som intag av gluten.

Slutsats:
Om du följer en strikt glutenfri kost men ändå lider glutensymtom, så finns det en god chans att du lider av korsreaktivitet. Prova att eliminera ovanstående livsmedel från din kost, en i taget i den ordning de angavs tills du ser förbättringar. Att föra bok över sina födointag kan vara en god idé.

Ett inlägg om pollen och pälsdjursallergi gjordes här på bloggen den 18 april 2015: http://gluten-celiaki.blogspot.se/2015/04/pollenallergi-och-palsdjusallergi-alger.html

Sidan uppdateras i mån av tid..









27 kommentarer:

  1. kanonbra micke så viktigt att förstå detta med.
    Vi har sett dessa reaktioner hos vår son så det finns säkert korsreaktioner hos honom nu när tarmen läker, så kommer det fram o det är mycket goda tecken även om det är tråkigt att få ta bort så mycket god mat. Men hälsan är viktigare o man klarar sig ju bra utan allt det där faktiskt :-)

    SvaraRadera
  2. Kul att du tittade in på min blogg. Det var mycket intressant att läsa här. Jag själv försöker undvika laktosprodukter och äter för det mesta glutenfritt hårdbröd som min mage mår bra av. Jag har gått igenom alla magundersökningar och allt ser bra ut så jag har fått diagnosen IBS. När jag är i en stressad situation och inte mår bra för övrigt så visar sig IBS:en också och jag får ballongmage. Tomater och paprika kan jag inte äta råa men i varma maträtter går det bra. Jag mår urdåligt av för mycket fibrer så efter att jag drog ner på detta så blev magen lite bättre. Vilket stor jobb du lägger ner på din blogg som blir till stor hjälp för andra också. Jag skall ta och läsa igenom den ordentligt.

    Kan jag få länka till din blogg så jag kan gå in och ta del av din kunskap och dina bra tips?. Jag känner igen mig här så jag tror att jag varit inne på din blogg förut.

    Ha en fin dag
    Mvh Malin

    http://wiper.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  3. Det är fritt fram för alla som vill att länka till denna bloggen !
    /Micke

    SvaraRadera
  4. Det låter bra ;) Jag skall försöka som du skriver hålla mig till en striktare kost och utesluta komjölk eftersom det tydligen ger så bra resultat. Det har ju blivit lite slarv eftersom jag älskar att gå ut på Café och Restaurang.

    Ha det bra
    Mvh
    Malin

    SvaraRadera
  5. allt detta här är ju jättebra att få reda på!! men jag måste påpeka att alla är noviser i början! vilket innebär att det kunde vara väldigt bra om det kunde framgå vad som är gluten innehållande mer än vetemjöl.. är det andra sorter oxå som rågmjöl o havre etc..
    mvh
    Micke

    SvaraRadera
  6. De senaste 12 åren har jag arbetat med att "ta bort" allergier. I de allra flesta fall finns det en bakomliggande födoämnesallergi i form av gluten eller laktosintolerans som först måste tas bort.

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag slutade med gluten i dec-10. Sedan dess har jag tvingats plocka bort tomat, potatis, havre, karragenan och mjölk. Jag vågar inte prova paprika...orkar inte längre...får besvärliga munblåsor, gasbildning, smärta o diarré. Det håller i sig i flera dagar. Igår började det igen. Inser nu att jag reagerade på äpplet jag åt efter lunch. Det är svårt att jobba bland folk som jag gör när gaserna sätter igång. Jag vet inte hur jag ska få stopp på mitt immunförsvar. Stressar jag för mycket? Det är ett stressigt jobb jag har. Mina tre barn reagerar också på gluten och ska iväg på undersökning. Själv har jag inte haft någon läkarkontakt, eftersom jag inte inser vad en läkare ska göra. Är det fel av mig? Har haft problem med tungsveda också samt munvinkelragader. Varit oförklarligt trött samt minnespåverkad(närminnet) Såren i munvinklarna börjar sakta läka nu. Äter b-vitaminkomb + multivitamin + multivitamin för vegetarian(fast jag inte är någon v) samt duroferon. Många tabletter innehåller glukossirap, har jag noterat. Är det ok? Det kan väl komma från vete?Känner av nysningar o näsdropp. Ska jag medicinera med antihistamin?
    Hoppas på svar från förtvivlad Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa!
      Jag har glutenintolerans själv sedan många år och fick anemi (blodbrist) med låga B12-värden som fortfarande kan bli låga ibland. Dina symtom med minnessvårigheter låter bekant och det är väldigt viktigt att kolla blodstatus och specifikt B12 när du har såna symtom. Man ska inte överdosera B12 då det lagras i kroppen, men låga värden en längre tid kan ge permanenta skador på nervbanor bla och vid brist/låga B12-värden räcker det inte med apotekets vitamintabletter och risken finns att du överdoserar andra vitaminer i samma svep. Man kan få förgiftningssymtom om man överdoserar vitaminer via tillskott vilket många inte vet om.

      Viktigt att komma ihåg är att Vad som är ett 'normalt' B12-värd är individuellt och ligger du i vad läkarna kallar gråzon så kan det för sig ändå innebära brist.

      Så gå till läkaren är mitt tips och förklara och stå på dig och se övrig info på bloggen som en komplement till att få dig att må bra!

      Lycka till!

      /Glutenintolerant och IBS-diagnosticerad sen många år.

      Radera
  8. Hej Åsa Anonym ! Hade gärna behövt veta hur gammal du är och hur dina besvär sett ut under livet. När det gäller dina barn så "ärver" dom intoleransen från dig, då antikroppar och även Gluten passerar över till barnet under graviditeten (detta vill dock inte det medicinska "brödraskapet" vidgå) vilket gör att generation efter generation i modern tid blir allt känsligare då spannmål,mjöl,och bakverk blir allt "giftigare" (höga Glutenhalter)

    Du skriver att du slutade med Gluten i Dec -10 och du får nog ge detta en längre tid beroende på hur utsatt och skadad din tarm varit (kan ta upp till 3år att läka, i vissa fall ännu längre).

    Högst troligt har du utvecklat multiallergier mot ett flertal livsmedel pga en läckande tarm (perforerad)och här får man verkligen se upp så man inte hamnar i en dålig sits att tillslut inte kunna tåla någonting.

    Du bör definitivt utesluta ALLA former av mejeriprodukter och även nötkött, detta pga att om du utvecklat reaktion mot proteinet i komjölken så blir det även en reaktion på proteinet i nötköttet (mao reaktion på hela kon)

    Det förrädiska med Gluten är att det "maskerar" flera underliggande allergier som uppstått genom Glutenintoleransen och dessa visar sig sedan när Gluten plockas bort ur kosten, du kommer att märka mer och mer vad du inte tål efterhand som tarmen läker och immunförsvaret återhämtar sig.

    Reaktionerna på andra livsmedel som varit "maskerade" av Glutenintoleransen så kan man där enkelt säga att immunförsvaret "inordnat" dessa under samma kategori som "Glutenet" i "minnet" och reaktionen blir likvärdig som om du ätit Gluten igen.

    Glöm inte att kompensera med Zink (ca 60mg/dag)utöver dina kosttillskott, men här får du noga studera tillsatser, glukossirap ska anges på förpackningen om det är gjort på veta, annars kontakta tillverkaren och fråga.

    *OBS ! 60mg Zink per dag samt 2 tabletter av Mitt Val sport brukar fungera bra för de allra flesta enligt dokumenterad erfarenhet.

    Besvären med nysningar och nästäppa tyder på att här finns fler faktorer som du bör titta på och utesluta iom att du får en reaktion, här är dock allt individuellt och några övergripande rekommendationer är svåra att ge.

    Många Glutenallergiker som har problem med pollen brukar bli bättre när tarmen läker på en strikt kost, men det finns även fall där man inte reagerat på pollen tidigare, MEN när tarmen läker visar sig en pollenallergi !

    Väldigt många med Celiaki mår väldigt bra på kokt mat, tex en kost av ris (gärna basmat eller jasmin) och fågel, fisk och att man utesluter både gris och nötkött.

    Vid ett rejält skadat matsmältningssystem ska man se upp med grönsaker och frukt bör man undvika alla röda grönsaker, starka grönsaker, gurka, paprika, ärtor,citron, potatis.
    Grönsaker inlagda i tex ättika, vinäger bör undvikas, när det gäller frukt bör man undvika äpple, plommon.

    Många Glutenintoleranta får även besvär med soya baserade livsmedel.

    I det du beskriver kan man tydligt se att du har många brister och att depåerna behöver fyllas på, men du måste ge det tid, du måste tänka på att du kan inte än kan tillgodo göra dig till fullo allt du stoppar i dig förrän tarmen återhämtat sig och återigen kan fungera och absorbera näringsämnen på rätt sätt.

    Att "proppa" i sig mängder av näringstillskott i början av en Glutenfri kost är inte att rekommendera, utan se på mitt råd ovan och efter kanske minst 1års tid av en strikt kost kan du sakta börja tillsätta andra preparat.

    Var ytterst noga med att inte laga mat i samma kärl som Glutenhaltig mat, använd inte samma smörpaket som andra som äter Gluten, blanda inte Glutenfria kakor med Glutenhaltiga kakor på kakfatet, fråga på restaurangen om innehåll i mat du beställer, ät inte pommes på MacDonalds och Max (friterat tillsammans med Glutenhalig mat),ring till tillverkare och fråga vid minsta osäkerhet osv, osv.....

    Som sagt se tiden an och var ihärdig ! Lycka till !

    Hoppas du fått lite svar på dina frågor.

    Mvh Micke Skribent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brukar de "maskerade" allergierna försvinna när tarmen läker eller är det samma sak där att det är avhållsamhet hela livet?

      Radera
    2. ..Här gäller det att försiktigt prova sig fram, det är nästan uteslutande individuellt.

      Avvakta minst 1 år efter införandet av strikt kost innan du provar dig fram.

      Mvh Micke Skribent

      Radera
  9. Jag är så tacksam över att ha kontakt med dig! Läser dina sidor så fort jag får tid. Råden är ovärdeliga!
    Jag är 42 år idag. Började spy som 5-åring. Märkte på omgivningens reaktioner att det inte var ett lämpligt beteende. Dolde därför detta. Har spytt genom hela min uppväxt, efter frukosten. Den bestod av limpaskivor med varm choklad. Jag mådde så mycket bättre när jag spytt färdigt. Blev mobbad i skolan de första 6 åren. Orkade inte värja mig. Kände som om jag förtjänade behandlingen. Grät aldrig öppet. Visade aldrig för någon hur dåligt jag mådde. Att spy blev som att dämpa min ångest.
    När jag var 19 dog min pappa i non-Hodkins lymfom. Han hade magbesvär har jag fått veta. Han harklade sig mycket på morgonen. Jag började också harkla mig i tonåren. Hostade mycket. Började jobba som förskollärare. Bestämde mig samtidigt för att sluta spy. Nu började en besvärlig tid med gaser. I 20-års åldern fick jag mitt första ryggskott. De har förföljt mig genom åren. Som barn hade jag också migrän. Kände dock när det var på väg och tog det lugnt. Har aldrig medicinerat för det.
    I 25-årsåldern sa en sjukgymnast till mig att byta jobb. Annars skulle jag bli förtidspensionerad, sa han. Min rygg var för dålig. Pluggade till en annan universitetsexamen, bytte således jobb. Någon gång vid 20-25 års åldern började munblåsorna komma. Trodde det var herpesblåsor, som smittade.
    När jag väntade mitt första barn fick jag en allvarlig reaktion på något. Hanterade läkemedel via jobbet och svullnade kraftigt upp. En läkare ville sjukskriva mig, men jag nekade av rädsla för omgivningens(arbetsgivarens) reaktion. Sedan blev jag insulinberoende graviditetsdiabetiker. Alla inom sjukvården sa att jag inte skulle behöva inslulin, eftersom jag var så mager, men tji fick dem. :(
    Efter nästa graviditet hade jag leverproblem (dricker ej alkohol)samt tvingades operera bort gallblåsan pga inflammation. Efter operationen var läkaren arg på mig för att jag tagit NSAID. Det hade jag inte. Hade endast tagit paracetamol. Det hade varit svårt att stoppa blödningen, sa han. Mitt blod var så tunt. Tredje barnet förlorade jag i v.32 Han var så mager. De sa att det var naturligt vid den här veckan, men nu börjar jag förstå... -jag hade ironiskt nog följt råden noga som jag fick av sjukvården vid första graviditeten. Pasta var att föredra framför potatis, enligt dem. Det var bättre för blodsockret. Jag som egentligen var potatis-ätare.

    SvaraRadera
  10. Fjärde barnet förlorade jag tidigt, ca v 8.
    För femte barnet, som är 4 år idag, fick jag diarré vid graviditeten. Trodde det berodde på graviditeten. Efter förlossningen hade jag fortfarande diarré. Hade diarré under hela mammaledigheten, vilket begränsade mitt liv. Har dock ammat mina barn länge. Sista barnet ammade jag tills han nästan var 3 år. Hans tillväxtkurva sjönk 2 enheter vid 4 månaders ålder, när jag introducerade gluten. De frågade mig om jag hade glutenintolerans i släkten och jag nekade, eftersom jag inte visste.
    ( Min farfar, som var bonde, låg ofta raklång på gärdet i magplågor. Han dog av tarmvred. Ingen förstod vad han led av.)
    BVC sa att det var naturligt att gå ner i vikt vid introduktion av mat och jag köpte deras resonemang. Gaser och munblåsor fortsatte förfölja mig, liksom diarrén. 2008 fick jag höra att min bror och brorson hade laktosintolerans och trodde därför att jag hade detta. Slutade med laktos med gott reslultat. Diarrén försvann. Kände mig dock inte bättre. Nu började det komma slem istället för diarré. Jag pratade med en läkare som misstänkte gluten, sa hon. Jag nekade till att ha det i släkten. I höstas mådde jag så dåligt att jag hade svårt att leva. Kände det som om jag lika gärna kunde försvinna. Försökte komma tillrätta med magen utan reslultat. Min mamma sa till mig att jag åt för mycket fiber, så jag började mer och mer äta vete. Nu fick jag prickar i rumpan o munvinkelragader. Jag sökte på nätet och fann "Familjen Kärnfrisk", en dansk familj som åt både mjölkfritt och glutenfritt och mådde bra. Slutade med gluten och kände skillnad nästan på en gång. Nu fick jag reda på att min farbror är glutenintolerant. Började förstå att mina söner också är drabbade. 9-åringen har haft mycket besvär med magsjuka, lös mage, migrän o munblåsor. Nu har han också besvär av näsblod. Den äldste får munblåsor av både gluten o tomater och även ont om han får mycket gluten i sig. Den yngste är ofta hård i magen, men det tror jag jag också var som barn. Han får däremot blåsor på rumpan och kan också får ont och diarré av gluten om det blir för mycket.
    Glömde berätta om mina förstorade lymfkörtlar på halsen. De har förföljt mig genom mitt vuxna liv. En läkare på öron-näsa-hals sa allvarligt att jag kunde ha samma sjukdom som min far. Näste läkare ryckte på axlarna och sa att jag skulle komma tillbaka om de började växa. De märktes för att jag var så mager, sa han. (Har ironiskt nog alltid ätit som en häst) Det har dock aldrig tagits några prover. Jag hoppas på att de ska försvinna en dag...
    Har också alltid haft lågt blodtryck, liksom min far, samt ryggproblem som min far. Pappa fick Retardin för sin diarré. Jag känner en sorg för hans skull. Varför väljer läkare att behandla symtomen framför att bota? Det sker än idag. Många får loperamid för sina diarréer.
    Fick röntga ryggen förra året. Det visade att jag var "kraftigt degenererad" mellan ett par diskar i nedre delen av ryggen. Lite brosk kvar alltså. Har funderat på Litomove, men vågar inte äta det eftersom jag hört om en glutenintolerant man som inte tålde nypon. Tänker att jag kanske repareras med tiden....:) Tiden läker alla sår, sägs det ju....Tycker inte om att vara anonym, men de spelar väl ingen roll, hoppas jag. Är så tacksam över att du har pusslat ihop mitt liv. Jag ser en röd tråd i allt virrvarr nu och tänker att allt bara kan bli bättre:)
    /Åsa

    SvaraRadera
  11. Stort tack till er som delar med er av era erfarenheter i kommentarerna, det är ovärderligt och är med all säkerhet även en väckarklocka för andra också.
    /Micke

    SvaraRadera
  12. Hejsan ! Jag är en kvinna på 72år.2008 fick jag veta att jag var intolerant efter att träffat en relativt ung läkare på en privat vårdcentral där jag bor.Efterföljande kontroller där jag fick som vi säger svälja slangen,svaret visade att jag hade celiaki min tarm var slät.Min historia av både större och mindre besvär sträcker sig långt tillbaka i tiden. Väderspänning och förstoppning med kämpiga och långa toalettbesök,har varit det som plågat mig allra mest.
    2009 fick jag genomgå en mätning av min bentäthet eftersom att jag lidit av ryggvärk under många år,det visade dåliga resultat och min läkare sade att det berodde på min celiaki, men att det faktiskt kunde bli bättre om jag sköter min kosthållning.Nu fungerar min mage betydligt bättre på den kost som är fri från gluten, inga mer förstoppningar och jag sedan 2010 bytt ut mjölken mot havremjölk, men det bestämde jag själv.

    SvaraRadera
  13. Hej! Jätteintressant att läsa på denna sida.
    Jag fick diagnosen celiaki för nio månader sedan efter att ha varit mycket sjuk i trettio (!) år. Jag har inte förbättrats nämnvärt den här tiden. Jag har helt uteslutit mjölkprodukter och spannmål. Jag tycker det är jättesvårt att förstå vad mer som skulle vara bra att utesluta ur kosten, även fast jag noggrant läst det ovanstående. På andra ställen finner jag andra råd. Tex ägg har en del sagt att man lätt blir känslig emot. Det känns ärligt talat hopplöst. Man kan ju inte sluta äta och var gång jag talat med läkaren så avslutar hon med ett starkt "Och ät ordentligt" då jag har en hel del näringsbrister i blodproverna. Jag kan inte äta så mycket kohydrater heller då jag har svår diabetes, så det är mycket som går bort redan. Det här blir massa förvirrat prat, ursäkta mig, men läget är helt under icke-kontroll.

    Jag undrar, kan läkningen verkligen gå så långsamt att i princip ingen skillnad märks efter nio månader eller är det något annat som är fel tro?

    För några veckor sedan gjorde jag en tårta med färdiga tårtbottnar åt min systerson. Jag tog i bottnarna med händerna, tvättade mig efteråt och åt ingenting. Kan detta ha påverkat mig ändå?

    SvaraRadera
  14. Hej Ina !

    Tack för att du delar med dig av din berättelse.

    Du berättar att du gått sjuk under 30 års tid och då får du räkna med en svårt skadad tarm som kan ta många år att läka OCH det är inte säkert att slemhinnan återställs till 100%.

    Jag tycker mig redan här skönja sviter av svår påverkan efter att du berättat att du varit fri från spannmål och mjölk i 9 månader, du märker ingen förbättring och att proverna fortfarande är dåliga...

    Man kan säga såhär att ca 30% av dom som diagnostiserats för Glutenintolerans får en lång återhämtningstid, bla pga hur länge dom gått sjuka och vilka skador dom fått.

    Enstaka procent ur ovan nämnda grupp kanske aldrig kan återhämta sig fullt utan kanske endast märker en 10% förbättring, MEN det som är viktigt här är att ytterligare sjukdomstillstånd och ev utveckling av tex cancer kan upphävas.

    Det viktiga i ditt fall iom att du har så dåligt upptag är att hjälpa kroppen med tillskott av både Vitaminer (mitt Val Sport 1-2 om dagen) och högre doser av B-vitamin (apotekets B-vitamin eller hälsokostens B75 timerelease 1 om dagen) samt tillskott av zink 20-60 mg om dagen i 3 månader (finns på hälsokost eller be läkaren förskriva Solvezink brus 1 per dag i 3 månader)

    Jag tror även att du ska utsluta röda produkter, tomat, chili, paprika pga reaktioner mot ev vasoaktiva aminer.

    Vidare måste du vara extremt noga med att vekligen utesluta alla former av Gluten (vete, korn, råg, havre) och mejeriprodukter ut din kost, samt även testa att utesluta bovete då reaktioner förkommer.

    Soyaprodukter har också visat sig vara negativt för en liten del Glutenintoleranta.

    Potatis har visat sig negativt för ett fåtal.

    En del intoleranta är extremt känsliga och tål tex inte att vistas i ett utrymme där vetemjöl hanteras eller bereds...

    Hoppas du fått lite svar på dina frågor.

    Det är ytterst viktigt att vi alla hjälps åt att informera om dom svåra biverkningar/verkningar Gluten och mejeriprodukter har på vår befolkning och framför allt på uppväxande generationer som blir allt mer påverkade pga överföring från modern under graviditeten, det är dags att våga säga stopp, för om vi låter detta bero vem skall orka och ha hälsan i behåll att ta över efter oss.....?

    SvaraRadera
  15. Tack för ditt engagemang!

    Jag ska inte ge mig. Jag älskar livet som jag har haft alldeles för lite av pga sjukdom. Jag ska utesluta tomat och det andra du tipsar om också. Mineraler har jag fått på recept.

    En gissning till varför jag är så sjuk och trött hela tiden är att immunförsvaret är dåligt. Möjligen skulle det kunna vara så att jag får infektioner och virus hela tiden på grund av detta. Proverna visar fortfarande lågt antal vita blodkroppar.

    Min förhoppning är att genom läkning av tarmen ska immunförsvaret bli bättre och därigenom kan mina andra sjukdomar och symptom minska, förbättras eller försvinna.

    Jag önskar att man kunde göra något mer men det är väl bara att vänta och hoppas hoppas...

    SvaraRadera
  16. Lågt antal vita blodkroppar tyder på generell brist på B-vitamin och då i hela registret av B och jag kan tänka mig att ditt homocystein ligger högt.
    Ta höga doser av B-vitaminer (apotekets B-Forte eller hälsokostens B75 Timerelease (1 per dag) under en 3 månadersperiod för att fylla på depåerna så ska du nog märka förbättring.
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  17. Hej!! Genomgår en otroligt jobbig period. Har tagit alla prov man kan tänka sig och allt är bra. Tog även glutenprov(blodprov) som inte visade något. Har fått diagnosen IBS tidigare och haft problem med magen i många år. Men man vänjer sig. Det som är mest knäcknade nu är att jag tappar mitt hår=(((. Jobbar som frisör och mår skit av detta. Har blåsor i munnen och ont på tungan. Gaser i magen och tror själv på gluten. Ska göra en rötgen på tjocktarmen på torsdag och dom vill även göra gastroskopi. Har sån ångest över detta. Är astmatiker och har kronisk nästäppa. Kan man inte bli sövd??.Bra att ha hittat denna sidan att kunna läsa på. Tack// Ulle

    SvaraRadera
  18. Hej Ulle ! Som jag tidigare sagt kan man ABSOLUT inte förlita sig på proverna för att fastställa Glutenintolerans/Celiaki !

    Du torde omgående utesluta ALL exponering för Gluten (vete,korn,råg och även havre) (vetestärkelsen i Glutenfria produkter går bra)

    Ta snarast bort ALLA komjölksprodukter (ost,grädde,smör,filmjölk,skummjölkspulver,kasein,mjölprotein,vassle,mm samt även hålla uppe med det röda köttet) dvs nötkött.

    Komplettera med multivitamineral tex Mitt Val Sport 2 tabl per dag(finns på Apoteket) samt extra zinktillskott helst upp till 40-60mg/dag.

    Du kan även köpa B-vitamin Forte (apotekets) och ta 1 per dag av denna också under 2 månaders tid.

    Som förträfflig kalciumbärare finns berikad soyamjölk/yoghurt och rismjölk

    Du tappar ditt hår och detta varningtecken bör du ta på största allvar (zink och B-vitaminbrist)

    Du bör helt på eget bevåg snarast införa allt jag beskrivit ovan och bortse från prover som underlag.

    Hör av dig hur det går.

    Lycka till !

    Micke Skribent

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Mitt Val Sport är säkert bra på flera sätt, men om man kollar innehållsförteckningen av vilken sort magnesium och kalcium, ser man att det är hydroxid i magnesium och karbonat i kalcium. Hydroxid, oxid och karbonat har kroppen svårt att ta upp, kanske tom påverkar negativt.
    Jag vet inte om det finns bättre multivitamintabletter, men dessa är väl inte optimala vid tarmproblem, (gluten).
    Tacksam för svar!mvh Marie


    SvaraRadera
  20. Hej Marie ! Ett längre inlägg kommer jag att publicera runt detta med vitaminer & mineraler och dess biotillgänglighet.

    SvaraRadera
  21. Hej! Tack för din blogg!!
    Jag måste framställa mina bekymmer. Jag tror ju att det jag läser här i din blogg stämmer, men ingen av mina närmaste kan ta det till sig, min son vill inte tro på det utan källhänvisning, mina vänner bryr sig tydligen inte om denna blogg, som jag har uppmanat dem att läsa, och jag vill inte vara jobbig så jag tiger i stället.
    Jag bor på andra vån hos en syster och svåger och de är negativt inställda till min "diet" som de säger, troligen ffa, för att jag började med LCHF. Jag får inget stöd där och det kanske inte går att få heller för jag får inte ens prata om det, då blir det alltid ett irriterat "GÅ TILL DOKTORN", i stället, du kan ju inte ha det så här.

    Jag slutade med gluten för ett år sen, pga diarre. Men tyvärr fick jag i mig gluten säkert 3 ggr av misstag och dumhet. Sen 8-9 mån iaf är jag utan gluten, men mejerier forsatte jag med. Ville inte tro att det gällde mig, men i somras fick jag mer diarre, och tänkte att det var pg av mejerier. Jag var inte utan dem så länge utan började på nytt men sakta och försiktigt, fast det blev mycket till slut.
    Till saken hör att början på allt var att jag fått veta att LCHF var bra för magen, så därför blev det mycket mejeriprodukter, men även mjölmat, för jag behövde ju inte gå ner i vikt, (vilket jag gjorde ändå.)
    Jag kom att fundera på vad Gluten är när jag hade läst en hel del på Anna Hallens blogg, (LCHF). Så fann jag din blogg vid årsskiftet 11-12, och blev helt förskräckt över vad gluten gör med oss.
    Då ville jag ju att alla skulle få veta detta och sen var ingen intresserad.
    Nu har jag efter att hela hösten ätit mejerier, och som LCHF ätare alltså ganska mycket. Jag fick en ny omgång av diarre i dec. och förstod att det nog var bäst att upphöra med mejerier igen. Jag har inte varit riktigt bra i magen under hösten heller, avf har varit som fluffiga klumpar mestadels!
    Jag har sen tidigare uteslutit tomater paprika lök aubergine och karragean, potatis var borta ett tag, jag vet inte riktigt om jag tål potatis.
    Sen kom julen och jag var hos sonen med familj, de är vegetarianer, och hade det varit en vanlig helg hade jag ätit fisk och kyckling med ris under tiden hos dem, för de äter mejerier och annat som jag inte kan äta. Men som det var jul så klarade jag inte av att äta det som jag borde, utan det blev en hel del mejerier i maten, så hade jag en ibland sprutande, ibland rinnande diarre också.
    Efter hemkomsten till mig själv, har det bara varit kyckling fisk och ris till lunch o middag. Ägg på morgonen med makrillfile och hemgjord majonnäs vilket har krympt till bara makrillfile för det är ju ättika i majonnäs, fast väldigt lite. Jag undrar hur stor betydelse det kan ha!
    Jag har fortsatt att ha diarre, nu i 14 dagar och tänker hela tiden att snart måste det bli bättre, jag uteslöt nötter efter ett tag, men det är väldigt svårt, jag brukar äter paranötter för magnesiumet, annars blir det kramp i benen på efternatten. Jag har inte bara diarre, utan är ofta uppblåst med gaser, samt magkatarr och ffa mycket rapande, det har jag haft väldigt länge samt även magkatarr, även innan koständringen!
    Jag har ätit omeprazol länge innan jag slutade med gluten, men tänkte jag skulle slippa det nu. Jag har även lätt till halsbränna! Och ofta ett sug i magen! Så det blir omeprazol ibland ändå!
    Nu undrar jag hur länge till jag kan komma att ha diarre, för jag blir uppmanad att gå till doktorn och snart måste jag väl göra det, även om jag inte tror att det är nån mening! Men det kan ju vara något annat, fast jag inte tror det. Jag är 65 år och har således ätit gluten väldigt länge och förstår att det har betydelse.
    Det är väldigt intressant att läsa din blogg, tack för att du kämpar med gluten och mejeriproblematiken. Om bara folk ville bry sig!
    Mvh Marie

    SvaraRadera
  22. Hej igen!
    Jag skulle också vilja veta om jag kan bli av med mina matsmältningsbesvär: rapningar, halsbränna, magkatarr, uppblåsthet och även gaser, när och om tarmen har läkt och diarreerna slutat. Jag mår dåligt av att ha det så här.
    Jag vet inte om jag är hungrig, eller om det är matsmältningen som spökar, för jag känner både sug med hungerkänslor samtidigt som jag har magkatarr och halsbränna.
    Äter jag då, så kan jag få ännu värre halsbränna efter ett tag eller magkatarr. Jag är uppgiven om min situation!
    Det var jag som skrev mailet igår om diarreproblemen!
    Mvh Marie

    SvaraRadera
  23. Hej!

    Jag vet inte vem jag ska vända mig till och fråga det här, eftersom det inte går att kontakta läkaren som utreder min son för glutenintolerans.
    Vi tog genprov för några veckor sedan och skulle köra på glutenfri kost nu två månader framåt för att se om symptomen som min son uppvisar försvinner (dålig i magen, dåligt humör, blodsockerfall, blåsor i munnen, utslag på kroppen, avvikande viktkurva). Efter att vi börjat med glutenfri kost tycker vi att vi ser en jättestor skillnad. Men så i helgen blev han röd-knottrig i hela ansiktet efter att ha ätit en tomatsås från santamaria. Den skulle inte innehålla någon gluten enligt innehållsförteckningen, och jag såg bland annat här på din sida att tomat kan ge samma reaktion som gluten. Men han fick reaktionen direkt efter att han ätit tomatsåsen, och de röda knottrorna är kvar ännu, nu fyra dagar senare, och han kliar sig över hela kroppen. Han sa även på kvällen den dagen han ätit tomatsåsen att han hade ont i magen. Samma reaktion fick han för några månader sedan när vi åt pizza på en pizzeria, och då trodde jag det var kopplat till gluten eftersom vi skulle börja utredning för det. Kan det vara tomaten och ska man i så fall utesluta tomat också nu? Annars kommer man ju inte se ifall han blir bättre under de här två månaderna som vi testar glutenfritt, om han hela tiden får sånna reaktioner av tomat.

    SvaraRadera
  24. Alltså ... det finns en mängd ingredienser som producenterna tyvärr inte behöver deklarera och glukossirap tillhör dessa, liksom maltodextrin, maltextrakt, fruktos, dextros, glukos, citronsyra, etc. Så tyvärr kan man stoppa i sig en hel del gluten/vete utan att ha en aning om det. Det är en idé att kolla upp vad som anses vara en "naturligt glutenfri diet", förutom att man även bör sluta med mjölkprotein, sojaprotein m.m. om inte "vanlig" s.k. "glutenfri" diet funkar.
    Jag själv reagerar till exempel väldigt mycket på ovan nämnda ingredienser (maltodextrin, glukossirap, etc.) - under förutsättning att de kommer från just vete. Vete döljer sig verkligen i oändligt många ingredienser numera ... Man kan behöva stor hjälp från både omgivning och familj, och det kan vara en idé att gå med i någon grupp som hjälper en att hålla sig à jour med allt som de stoppar vete i ... =(

    SvaraRadera