tisdag 8 mars 2011

Infertilitet - spontan abort - obehandlad celiaki och glutenintolerans

Tänk på att obehandlad celiaki och glutenintolerans ofta leda till infertilitet hos både män och kvinnor och till spontana aborter. Olika näringsbrister genom en tarm skadad av gluten kan få katastrofala följder. En kvinna som bär på obehandlad celiaki kan få det svårt att försörja barnet hon bär på med näring om det näringsupptagande skiktet i tarmen är skadat, vilket kan leda till missbildningar hos barnet eller till spontan abort. Ett annat exempel ur mängden är brist på fettsyran omega 3 hos modern som kan framkalla svårigheter att bli gravid eller leda till tidiga missfall. Listan är väldigt lång och nyare forskning visar att även histamin har en avgörande betydelse vid graviditet.





1 kommentar:

  1. Min tredje pojke dog i v.32. Han var lång och mager. Han var tredje barnet på fem år. Läkarna vet inte varför han dog.
    Har själv upptäckt min glutenintolerans. Har varit glutenfri sedan dec-10. Två år levde jag som laktosintolerant, men kände att jag bara blev sämre, även om de smärtsamma diarrérna upphörde med laktosfri diet. Till slut tålde jag inte juicer, inte kaffe. Fick slemmig avföring. Mådde pyton. När jag slutade med gluten kände jag förvandlingen. Efter 3 månader testade jag mjölk, och helt plötsligt kan jag dricka det igen! Min tarm har läkt!
    Misstänker att min okunskap dödade min pojke...

    SvaraRadera