tisdag 8 mars 2011

Kostråd för skadade magar!


Till er som har riktigt svåra besvär från magen och funderar att gå över till en strikt gluten/mejerifri kost kan jag i all enkelhet rekommendera följande:

För att lugna ner svåra magbesvär så har följande alternativ hjälp väldigt många (ett råd tandläkaren Krister Malmström i Höganäs en gång gav alla patienter som led av amalgampåverkan vilket även drabbade magsäck och tarm).

Första månaden endast banan (skivad, mosad, naturell) samt endast hemlagat potatismos som ska vara sparsamt kryddat och givetvis mejerifritt, utöver detta ska INGA andra livsmedel intas förutom rikligt med vätska. Se upp med alla former av histaminpåverkande födoämnen när perioden med skonsam mat är över (du kan läsa mer i mina böcker om histaminkällor som är skadliga).

Effekterna av denna kost är att tarmen får en kanonstart och bra förutsättningar att snabbt lugna ner sig och att läkningen av slemhinnan påbörjas.

Efter denna tuffa månad kan sedan glutenfri kost (ev även helt mejerifri) introduceras...Glöm inte att också dra ner ordentligt på vitt raffinerat socker.








15 kommentarer:

  1. Halloj igen!

    Tänk på att potatis innehåller Solanin, vilket är en toxin. Vissa personer är extra känslig mot detta gift som finns i alla nattskuggeväxter (potatis, tomat, chili, m.fl).

    Så dieten ovan passar nog många. Men för dem som vet med sig att potatis/tomat kan ställa till det är nog något risbaserat bättre. =)

    /Tor

    SvaraRadera
  2. Helt rätt Tor ! Många som lider av Celiaki har även fått dominans av Candida i matsmältningssystemet och bör se upp med bananen då svampen närs av socker, även produkter som innehåller jäst bör undvikas.

    (Rådet om banankost kommmer faktiskt från en medarbetare på Celiakiförbundet ;) )

    SvaraRadera
  3. Ska man ta någon typ av vitamintillskott under tiden?

    SvaraRadera
  4. Man bör avvakta 2-3 månader med kosttillskott efter att man gått över på en strikt Glutenfri kost.
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Micke,
      jag är ny bloggare och lite oerfaren med det hela men hoppas verkligen att det kommer att funka.Har nyligen fått diagnos hypothireos och äter Levaxin.Längre tid plågas jag av de flesta symptom som du beskrivit under CELIAKI och tänker prova med glutenfri-mjölkfri kost. Jag äter 14 tbl BREDSPEKTRUM ANTIOXIDANT-Alocost om dag(Min läkare rekomenderade)med tanke på att jag tappar håret (75% sedan april 2012),ögonbry osv,tandkött blöder,naglarna är sköra med vita fläckar..... Utover detta tar jag 1000 mg C vit, Omega 3 1200mg, B6 50mg(extra),B5 1000mg(extra),silicea och Q10 1 tbl dagligen. Nu är jag rädd att detta är kanske inte så smart men vill veta vad du tycker? Har lagt tusentals kronor på kosttillskott utan någon framgång:((
      Hjälppppp
      Donna

      Radera
  5. Hej! Jag har en liten undran bara. Med vätska menar du du endast vatten eller är det okej att dricka ex. te, juice?

    SvaraRadera
  6. Vatten, sockerfri saft ok, juice ok (se upp med äpple, apelsin, pga syran), te är ok, sötningsmedel i te ok.
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  7. Tack för ditt snabba svar. Jag glömde ju att fråga om kaffe... Hur är det med det?

    SvaraRadera
  8. Här får du tänka till själv...hur mår din mage ? Hur mår den efter ett par koppar kaffe ?
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  9. tack micke skribent før att du kæmpar med och før oss.har i många år lidit av svullen mage och en hel massa andra besvær.så tipsade min syster mig och sa att du har ju tydliga symptomer på celiaki.hon sænde mig links till dig och sa att du kæmpar så hårt før oss ,och d kunde jag ju sjælv oxå se på dina sidor.så ett jætte tack från carina roth i køpenhamn

    SvaraRadera
  10. Jag har varit glutenallegiker hela livet, men aldrig riktigt förstått allvaret i det, och att det fanns så mycket andra saker runt omkring... har ätit mycket saker som innehåller spår av vete, och till och med rent vete, ett flertal gånger. Detta lider jag av nu tyvärr! Min mage, bla.. är helt körd... Tänkte fråga.. Skulle jag, som ätit glutenfri kost.. (någelunda) hela livet kunna "Nollställa" och påbörja en ny diet med att enbart äta banan och potatismos med?

    SvaraRadera
  11. Hej ! Ta bort ALLA källor till Gluten och ta även bort ALLA former av mejeriprodukter, så får du en "nystart"

    SvaraRadera
  12. Tänkte börja med denna typ av kost omgående. Men det känns lite svårt att hitta rätt då både gluten och mjölk verkar finnas i massor av livsmedel som man inte vet om. Dessutom blir man bortbjuden ibland och det kan vara svårt att tacka nej till maten på en fest tex. Har jag förstått rätt att det inte hjälper att dra ner intaget med tex 98% utan det måste undvikas till 100%.

    SvaraRadera
  13. Endast 100 % avhållsamhet gäller annars uteblir läkningen av tarmen och återhämtningen av immunförsvaret.

    SvaraRadera