måndag 25 april 2011

Endometrios - Glutenintolerans - Celiaki - Autoimmuna sjukdomar


Endometrios (från endo , "inne", och metra , " livmoder") är en gynekologisk sjukdom där livmoderslemhinneliknande celler verkar och frodas i områden utanför livmodern, oftast på äggstockarna.

Förekomsten av livmodervävnad utanför livmodern rapporterades för första gången för ca 300 år sedan år 1696 av Sabiard. Efter sekelskiftet, och särskilt på 1920-talet har det uppdagats att livmodervävnad utanför livmodern är ansvarig för smärtsamma menstruationer, bäckensmärta, smärta vid samlag och infertilitet.

En sjukdomshistoria och en fysisk undersökning kan i många fall leda till misstanke om endometrios. Kirurgi är det enda sättet för att korrekt diagnostisera endometrios genom laparoskopi eller andra typer av operationer med biopsi. Diagnosen baseras på karakteristiska utseende av sjukdomen, och kan bekräftas av en biopsi.

Teori börjar nu komma i dagen att endometrios är en autoimmun sjukdom och det kan kopplas till ett nedsatt immunförsvar pga. matintolerans.

Att man återfinner överkänslighet mot t.ex vete och mejeriprodukter hos personer med endometrios är inte ovanligt och att man även i många fall funnit en obehandlad glutenintolerans/celiaki i botten.

Symptom som förekommer är påfallande lika symptomen som uppträder vid glutenintolerans/celiaki:

Förstoppning
Kronisk trötthet
Tunga eller långa okontrollerbara menstruationer
Gastrointestinala problem, bland annat diarré, uppkördhet och smärtsam defekation
Extrem smärta i ben och lår
Ryggsmärta
Smärta vid samlag
Smärta från sammanväxningar som kan binda en äggstock på sidan av bäcken väggen, eller de kan sträcka sig mellan urinblåsan och tarmen, livmoder, etc.
Extrem smärta med eller utan närvaro av menstruation
Pms
Små febertoppar
Huvudvärk
Depression
Hypoglykemi (lågt blodsocker)
Ångest
Endometrios har även kopplats till sköldkörtelrubbningar och dessa sköldkörtelrubbningar/påverkan ser man ofta vid glutenintolerans/celiaki.

Komplikationer av endometrios är:

Intern ärrbildning
Sammanväxningar
Cystor i bäcken
Chokladcystor i äggstockarna
Brustna cystor
Blockerad tarm / tarmobstruktion

Dessutom diagnostiseras ofta kvinnor med endometrios ofta för gastrointestinala symptom som efterliknar Irritable bowel syndrom (IBS), som orsakas av glutenintolerans/celiaki.

Det finns nu ett större intresse i västvärlden att mer ingående studera förhållandet mellan endometrios och kopplingarna till autoimmuna sjukdomar, allergiska reaktioner, med mera. En märklig och intressant iakttagelse är att risken för att utveckla endometrios är lägre hos rökare.

En systematisk genomgång under år 2010 på alla föreslagna biomarkörer för endometrios i serum, plasma och urin kom till slutsatsen att ingen av dessa kan användas med tillfredsställande resultat för att påvisa endometrios.

Den biomarkör som har använts som klinisk praxis under de senaste 20 åren (CA-125) har inte heller visat sig vara tillförlitlig i detta fall.

Fall finns rapporterade där man märker en tydlig förbättring vid strikt uteslutande av glutenhaltigt spannmål och då även samtidigt uteslutandet av mejeriprodukter i alla former. Att ta bort  mjölk-produkter ger ytterligare fördelar för kroppen, då laktos (mjölksocker) hämmar upptaget av vissa mineraler, t.ex. magnesium.

Not** I dom områden i världen där man inte brukar spannmål som vete, korn, råg, havre samt komjölksprodukter finns knappt inga fall alls av endometrios rapporterade eller dokumenterade**

Ytterligare viktiga rekommendationer finner du nedan:
  • Eliminera mejeriprodukter helt under flera månader. Läs etiketterna noga och undvik alla livsmedel som innehåller vassle, kasein och komjölk eller mjölkprotein, på grund av östrogena hormoner de kan innehålla, (komjölken innehåller flera hormoner med negativ inverkan på vissa)
  • Ät bara hormonfritt kött för att undvika ytterligare exponering för östrogen.
  • Undvik under tiden rött kött. 
  • Undvik sojaprodukter om du inte har ätit dem regelbundet, dom är "milt" östrogena.











17 kommentarer:

  1. TACK för din kommentar på min blogg, Micke.
    Sen jag hittade hit har jag läst igenom och tagit åt mig. Uteslutit gluten och laktos och tänka sig, jag mår extremt mycket bättre!
    Har levt med alla dessa sypmtom du beskriver i det här inlägget (förutom febertoppar) men senaste månaden har jag inte känt av något av detta!
    Det är en enorm frihet efter att ha haft det såhär i så många år.

    Jag är dig evigt tacksam.

    SvaraRadera
  2. Micke Skribent19 maj 2011 kl. 16:38

    Lycka till i fortsättningen !
    /Micke

    SvaraRadera
  3. Hej Micke!
    Av en ren slump har jag hamnat på din sida, genom en annan blogg. Jag började med stenåldersmat för några veckor sen och mådde betydligt bättre. Sen kom perioden då jag inte kunde hålla denna kost, vilket resulterade i att allt var tillbaka på noll, plus en stor besvikelse över mig själv. Nu har jag inte hunnit läsa allt i din blogg, men för att inspirera mig till att kunna fortsätta med paleo maten, ska jag gå genom dina inlägg! =)
    Tack!
    Mvh
    Alexandra

    SvaraRadera
  4. Hej! En fråga till dig! (Eller kanske fler) Jag har läst en stor del av din blogg sedan jag nyligen fann den och jag vill ge en stor eloge till dig för det arbete du gör för att hjälpa människor att må bättre! Vad jag undrar är om man (enligt din tro) kan ha en glutenintolerans/celiaki utan att det varken syns på biopsier från tarmen eller blodprover? Reaktioner mer eller mindre och överkänsligheter mot gluten kan man ju såklart ha, men nu syftar jag på själva det som kallas celiaki, kan man ha det trots att sjukvårdens undersökningar visar motsatsen? Jag tänker på att varför skulle skadorna man letar efter i tarmen bara kunna finnas precis där man väljer att göra analyserna, de borde ju kunna uppstå var som helst i tarmen? /Anna

    SvaraRadera
  5. Micke Skribent2 juni 2011 kl. 14:14

    Skador av Glutenintolerans/Celiaki och dom skador det ger på tarmen har tyvärr fått många olika namn av forskare och överhet i läkarkåren beroende på var i tarmsystemet skadorna hittas, det vanligaste stället är tunntarmen och därefter tjocktarmen.

    Blodprover är absolut INTE tillförlitliga, ej heller biopsin är helt säker, när man verkligen i Sverige anammar möjligheten att mäta antikroppar i tarmslemhinnan är testen någorlunda säkert, tyvärr är vägen dit lång och motståndet från "läkarelit" stor.

    (man vill inte överstiga sin tidigare "fantasi" nivå på att endast 1% av befolkningen lider av detta)

    Frågan du ställer om det är "min tro" att man kan ha en intolerans/känslighet eller Glutenintolerans/Celiaki utan att det syns på prover så säger jag med säkerhet och grundar mig erfarenhetsmässigt och på det gedigna underlag jag har och lämnat utan tvekan svaret "Ja" på din fråga.

    ALLA borde avstå Gluten då spannmålet och bageriprodukterna nu i våra tider är allt för ohälsosamt, och även produkter från vår kära kossa, för att i förlängningen slippa hamna i vårdapparaten (man kan ju börja med att välja Laktosfritt här när det gäller kossan)

    Valet är fritt och upp till var och en att ta till sig av informationen på denna sajt och testa en period om 3-6månader med Gluten/Laktosfritt leverne för att själva upptäcka effekterna av detta.

    (Det behövs absolut inget intyg på vad du har eller inte har för att prova detta, vi ska inte förlita oss på läkarna till 100% då det visat sig att dom är styrda av läkemedelsbolagen och har sin fortbildning av dessa och här vill man helst att du köper av deras preparat först och främst)

    Hoppas du fick lite svar på det du ville veta.
    /Micke

    SvaraRadera
  6. Tack så jättemycket för ditt svar! Har experimenterat mycket med kosten de senaste åren, då jag är säker på att det mesta av min sjukdomsproblemtik påverkas av kosten i väldigt hög grad. Men, jag har antagligen haft dåligt tålamod, provat saker för kort tid. Gissar att det ofta kan behövas lång tid för kroppen att läka när skadorna är stora. Nu har jag uteslutit gluten en vecka och det känns som att jag sprungit ett maratonlopp...trött som attan...vilket jag tolkar som något positivt.. Denna gång ska jag låta det ta tid, inget mer gluten för mig.

    SvaraRadera
  7. Hej
    En del läklare vill hävda att Endometrios är ärfligt och att man ofta ser det i generationerna bak i tiden. Har aldrig läst att det kan bero på Gluten, däremot så påverkar ju mat vårt immunförsvar och våra hormoner. Man hävdar också att män kan få Endometrios efter att ha genomgått tex. behandling för testikelcancer. Hur kan det då ha med gluten att göra? Det verkar ju mer vara beroende på hormoner? Eller?
    Petra

    SvaraRadera
  8. Oj, det där var väldigt intressant! Jag har fått diagnosen IBS, och har i våras haft en cysta (tror dock inte att det var en endometricysta, men ändå). Och alla de där symtomen stämmer otroligt bra in på mig, plus några grejer till. Kanske ska fundera lite mer på det där med att utesluta gluten :O testade en period att utesluta mjölkprodukter (alla, minsta lilla) för jag trodde att det kanske var det. jag får ont i magen nästan varje gång jag äter nuförtiden, och är något så otroligt trött att det verkligen är handikappande. jag är beredd att göra lite vad som helst för att må bra nu. Intressant sida!

    SvaraRadera
  9. Hej Alicia ! Gör ett försök under minst 3 månader med en strikt kost både vad gäller Gluten, mejeriprodukter och ett kraftigt reducerat sockerintag, efter ca 2 månader kan du sätta in ett kost tillskott tex Mitt Val Sport 2 tabl per dag.

    Du känner bäst din egen kropp och hur reaktionerna kommer att bli när du tar bort all belastning.
    /Micke Skribent

    SvaraRadera
  10. Tack för länken på min blogg. Nu ska jag lägga din blogg i favoriter och lusläsa den.

    SvaraRadera
  11. Tackar också för all info du sprider och jag delar din blogg ofta på min facebook och i olika grupper där =)

    Kan tala om att vi har gluten och mjölkfri kost pga. överkänsligthet (som ej syns på några prover) både min IBS och mina endometrioser har blivit bättre men ej helt bra...

    Tänkte fråga dig om det möjligtvis så kan vara Oatlys havre dryck som kan ställa till dom besvär som kvar står - nyttjar detta då jag fått sagt att havre kan gå bra och vi har ej någon annan bra dryck på affären, då rice dream innehåller halter av korn tex. Vet du hur det är med nya Carlshamns risdryck?

    mvh Mia

    SvaraRadera
  12. Havre har visat sig vara en källa som fler och fler som äter Glutenfritt faktiskt får välja bort för att slippa besvär.

    Tack för att du delar med dig av bloggen :)

    Som jag påpekat tidigare är proverna INTE tillförlitliga och man bör inte förlita sig blint på detta utan prova sig fram hur man mår med eller utan Gluten.

    Var ytterst noga med att kontrollera så du inte får i dig Gluten på något sätt, minsta lilla brukar fördröja återhämtningen.

    Kan inte svara dig om Carlshamns dryck, sök info på nätet eller ring deras kundtjänst och fråga.
    Mvh Micke Skribent

    SvaraRadera
  13. HejMicke.
    Tack för din fina sida!

    Jag har MS sen 11 års ålder, Hypothyreos och nu även Alopeci Areata.
    Sedan 1 år ungefär är jag vegetarian. Tänker nu ta bort Gluten från min kost också. Just nu blandar jag hej vilt, Soja, ris, Havredryck i mitt kaffe och thé. Vilket rekommenderar du mig?

    Zink får jag i mig genom Solvezink brustabletter, och har köpt D3 vitaminer. Vet du hur hög min dos bör vara?

    mvh

    lena

    SvaraRadera
  14. Hej, mycket intressant och bra blogg. vill tipsa om naturlig progesteronkräm vid menssmärtor/mensturationsproblem/östrogendominans. Har själv pco o kosten samt krämen har hjälpt mig mycket.
    Mvh, Emma

    SvaraRadera
  15. Hej
    Hittade hit via din kommentar på min blogg.
    Jag har endometrios, har varit storökare och slutade ganska nyligen efter många år som fast i skiten så att säga.
    Min endometrios klassas som "svår" pga svår smärta.
    Jag är testad för att se om jag var gluten allergiker men det var jag inte. Är däremot laktosintolerant och tål inte heller mjölkproteinet.
    Men trots att det har visat sig att jag inte har är gluten allergiker så utesluter jag vissa saker och har alltid gjort pga känslig mage.

    Tack Micke S för din kommentar :)

    SvaraRadera
  16. Intressant att läsa dina texter!
    Jag har en hel del olika diagnoser - IBS, endometrios, ME/CFS, kronisk depression och diabetes.
    Den senaste tiden har min mage krånglat så oerhört mycket att jag blivit rent utsagt socialt handikappad, jag får hållas hemma där jag har tillgång till toalett dygnet runt.
    Jag har uteslutit vete ur kosten nu i en månad, de första två veckorna mådde jag bättre men nu är magen lika kass igen. Ska nu prova att lämna bort också korn, råg och havre samt mjölk ur kosten. Vår son har både celiaki och mjölkproteinallergi så alla specialprodukter finns redan i huset.
    Det är synd och skam att läkarkåren är så trångsynt och vägrar inse samband mellan kost och hälsa, med undantag för diabetiker.
    Tack för en mycket givande läsning!

    SvaraRadera
  17. Jag är obeskrivligt lycklig över att jag äntligen hittat otroligt bra info som svar på mina funderingar. .jag är en jäkligt logisk människa.. men som tyvärr saknar självkänsla helt. .trots att min kropp skriker o blinkar med varning. . Tänker längre inte misstro mig min kropps signaler eller mitt mänskliga vett , som vi ju faktiskt alla har o synd att man inte litar mer på sig själv då man vet att dom som styr världen här enbart har ett pengastyrt tänkande, vilket jag sannerligen skulle vilja kalla för SJUKT!! Själv så är man så jävla sjuk o har diagnostiserats med ibs lindrig utvecklingsstörd, sömnproblem bipolär agorafobi m.m och har länge sökt vård mina livslånga enoema smärtor i kroppen och för en tid sedan fick reda på att jag antagligen bär på samma som min far, fibromyalgi!! Har även mist min bror i suicid då han hade samma diagnoser och kroppsliga symtom som jag o utöver det en problematisk allergi. .jag ska länka din blogg på min fb flera gånger om!!! Bevare mig väl att det finns sånna här fantastiska människor som du som slår hål på myter o låter folket ta del av högst viktig information. .lustigt. .verkar som mänskligheten förintar sig själv!!! Dags för folket att stå upp !! Revolution !! Mvh en röst från folket

    SvaraRadera