fredag 15 mars 2013

Komjölken - Kalvens föda eller människans? Hälsa eller ohälsa? Getmjölk ett bättre alternativ?


Att låta ett barn växa upp utan komjölk verkar vara en omöjlig tanke för många föräldrar. Hos de flesta av oss har mjölken inpräntats djupt i ryggraden sedan barnsben och att mjölken enbart är utav godo.  Det anses av många som  ett absolut måste och som bör ingå i den dagliga kosten, särskilt till ett växande barn som behöver kalcium för tillväxt och friska ben.

Men det är tvärt om, den ger inga starka ben utan den tär faktiskt kalcium från våra ben.
Mejeri gör att kroppen blir sur, och vad använder då vår kropp för att bekämpa surhetsgraden och återgå till ett alkaliskt tillstånd? Kalcium givetvis och det frigörs från skelettet som med tiden blir urkalkat och skört.

Och var lagrar vi då vårt kalcium? I våra ben! Så varje gång vi dricker ett glas mjölk, gör vi faktiskt raka motsatsen till vad vi föresatte oss att göra.


Pastöriseringen:
Värme förändrar strukturen hos mjölkens aminosyror, lysin och tyrosin, vilket gör hela detta komplex av proteiner mindre tillgängliga, det främjar härskning av omättade fettsyror och förstöring av vitaminer.

Pastörisering förändrar mjölkens mineraler såsom kalcium, magnesium, fosfor, kalium med flera samt många viktiga spårämnen, vilket gör dem mindre tillgängliga. Det finns även vissa studier och belägg för att pastöriseringen faktiskt förändrar laktosen, vilket gör att den lättare absorberas.

Pastörisering dödar de flesta toxiner, men dock inte alla. Pastörisering gör att mjölken också i hög grad tappar sitt ursprungliga näringsinnehåll.

Efter pastörisering har komjölken gjort en förlust på mer än 60 procent av A, D, och E- vitaminer. Mer än hälften av C-vitaminet förstörs vid pastöriseringsprocessen. Vitaminerna B6 och B12 blir helt förstörda. Pastörisering förstör också nyttiga enzymer, antikroppar och hormoner. Pastörisering förstör lipas, ett enzym som bryter ner fett, vilket försämrar fettförbränningen och förmågan att korrekt absorbera fettlösliga vitaminer som A och D.

Mejerierna och industrin är fullt medveten om den minskade halten av D-vitamin i kommersiell mjölk, så de berikar mjölken med detta vitamin.


Allergier:
När mjölken pastöriserats så har känsliga proteinmolekyler förändrats, vilket gör dem mycket svårare för våra kroppar att bryta ner och smälta. Pastöriserad mjölk utsätter bukspottskörteln för onödig belastning genom att den får producera matsmältningsenzymer att bryta ner detta.

Detta finns vissa anledningar till att mjölkkonsumtion har kopplats till diabetes. Det är också orsaken bakom många mjölkallergier. Det är proteinet kasein som blir svårare för kroppen att smälta efter pastörisering, vilket orsakar negativa reaktioner.

All värmebehandlad mat, pastöriserad mjölk, utgör en enorm påfrestning för kroppens matsmältningssystem. I många fall kan dessa proteinmolekyler passera hela genom tarmväggen hos de med mjölkintolerans, läckande tarm, eller som lider av en dålig matsmältning,
Detta är det första steget i utvecklingen av allergier och en mängd andra systemiska problem som autoimmuna sjukdomar.

Sist men inte minst, så förstör pastörisering alla aktiva och bra enzymer i mjölken.
Dessa enzymer hjälper kroppen att bryta ner och tillgodogöra sig alla hälsosamma näringsämnen i mjölken, bland annat kalcium. Det är därför de som dricker pastöriserad mjölk kan drabbas dock av benskörhet vilket vi ser bra exempel på i vårt eget land. Kalciumet i pastöriserad mjölk kan helt enkelt inte hanteras av kroppen.


Skulle vi utfodra kons kalv med död pastöriserad mjölk vid födseln skulle den helt enkelt inte överleva och då kan vi fråga oss varför skulle människan reagera annorlunda?

Människor är inte utformade med specifika gener som kräver att vi ska dricka mjölk från andra djur för att växa, eftersom varje art har endemiska egenskaper som bara gäller för deras specifika typ.


Komjölk innehåller de flesta av likvärdiga komponenter som återfinns i människans bröstmjölk, men dessa komponenter är inte i samma mängder. Till exempel, människor har de mest avancerade hjärnorna av alla arter på jorden, och därför har bröstmjölken utvecklats till att innehålla höga nivåer av PUFA eller fleromättade fettsyror (speciellt linolsyra) som är nödvändigt för en snabb utveckling av hjärnan.

Komjölk, å andra sidan, innehåller betydligt lägre mängder PUFA, men högre nivåer av mättade fetter, som bidrar till en snabbare tillväxt av kroppen. Därför borde det inte komma som någon överraskning att komjölk har dubbelt så mycket protein jämfört med bröstmjölk eftersom kor fördubblar sin storlek på 45 dagar, medan människan tar 180 dagar på sig för samma tillväxt.

Förutom skillnaden i mängden av protein i komjölk jämfört med bröstmjölk, så finns det också stora skillnader i själva sammansättningen av detta protein. Det finns två viktiga proteiner i mjölk, kasein och vassle. Komjölk har 20 gånger mer kasein, vilket sätter en enorm press på människans matsmältning eftersom det koagulerar och den är anpassad för nedbrytning i fyra steg i kons matsmältningsapparat. Bröstmjölk å den andra sidan, består av 60-80 procent mer vassle än kasein som är lättare att smälta för våra magar.

Behandlad komjölk brukar förknippas med:
Akne
Artrit
Kolik
Blodig avföring
Kolit
Luftvägsbesvär
Bihåleinflammation
Osteoporos (Kan vara lite förvånande eftersom mjölk är tänkt att förhindra detta tillstånd!) Benskörhet bland yngre har påvisats.
Järnbristanemi
(järnbristanemi beror ofta blödning i tunntarmen som orsakas av mejeriprodukternas proteiner och man är inte mottaglig för järnbehandling i tablettform tills mjölk och andra mejeriprodukter eliminerats).
Trombocytopeni (lågt antal blodplättar), och eosinofili (allergirelaterade blodkroppar).
Hudutslag, atopisk dermatit, eksem, seborré, nässelfeber ( fynd visar att komjölk innehåller bioaktiva molekyler som verkar på mänskliga hudceller)
Magkramper, utspänd buk
Fibromyalgi, muskelvärk
Depression
Diabetes
Cancer

En studie från Finland fann att barn med insulinbehandlad diabetes hade högre nivåer av serum-antikroppar mot komjölk. Många fall av astma och bihåleinflammation har rapporterats lindras påtagligt vid uteslutning av mejeriprodukter ur kosten. Intolerans och allergi mot komjölk kan vara en av faktorerna vid plötslig spädbarnsdöd enligt forskning.

Glyfosat (RoundUp - Monsanto)
Glyfosat är ett bekämpningsmedel som återfinns spårbart i kommersiell mjölk. Idag utfodras kor med kraftfoder innehållande bl.a. importerad soja och majs (sedan ungefär 2003-2005) istället för deras naturliga föda, gräs. Soja beräknas uppgå till 3 - 4 % av totalfoderstaten till mjölkkor. Majs och sojafälten är för övrigt väldigt ofta besprutade med RoundUp, som innehåller glyfosat, som också är den aktiva ingrediensen. Denna majs och soja är ofta genetiskt modifierad (GMO) för att tåla RoundUp.


 Alternativ-Hur är det med getmjölk då?
Getmjölk har en historia av att tolereras bättre än komjölk och är ofta rekommenderad för dem med allergi mot  komjölk och mejeriprodukter. Getmjölken har en annorlunda fysiologi och biokemi jämfört med komjölken. 

Getmjölk har mindre fett partiklar vilket gör homogenisering onödig eftersom getters mjölk inte separerar i grädde och mjölk som komjölken gör. Den har en högre koncentration av korta och medellånga kedjor av fettsyror som har fler hälsofördelar med avseende på fettomsättningen. Getmjölk är också lättare att smälta.

Proteinet kasein utgör 87% av proteinet i komjölken och har kopplats i kliniska studier till många av de problem som är förknippade med te.x diabetes, cancer och allergiska reaktioner. Det finns 4 olika kaseinproteiner i komjölk som kallas alfa-S1. Dessa är direkt kopplade till allergiska reaktioner medan kaseinet i getmjölk är av en annan kemisk struktur som mer liknar mänskliga mjölkproteiner och innehåller mycket lite av alfa-S1 proteinet.

Det är också viktigt att notera att kaseinproteinet från kor är mycket likt gluten i sin struktur som är ett vanligt allergen som finns i vetet. Det är dessa två livsmedel, vetet och mejeriprodukter från komjölken som utgör en stor och överväldigande majoritet av födoämnesallergier.

 För övrigt finns andra alternativ då mjölk och mjölkprodukter framställas av te.x: soja (bör undvikas om man för övrigt använder mejerier från ko - östrogenkälla), havre* (tåls av ungefär hälften av glutenintoleranta), mandel och ris.

*I produkter tillverkade av havre tillåts en inblandning/förorening med 6% övrigt spannmål. Läs noga på förpackningen om den kommer från en "ren" odling/hantering, det ska i så fall framgå.







 

24 kommentarer:

  1. Tack för denna artikel! Det gör att fler får upp ögonen för det här och kanske får hjälp att förstå vissa saker angående vår kost.

    SvaraRadera
  2. Är ost lika bekymmersamt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske nämner det i din text och jag har misslyckat med att se det, men kan man peka på ganska exakt vad i mjölkprodukten som är problemet? Är det kaseinet? I så fall borde man kanske se upp med det överlag? I proteinpulver till exempel?

      Radera
    2. Generellt kaseinet men inte bara detta ensamt, där finns en uppsjö av andra faktorer man också ska tänka på. Se gärna tidigare inlägg om mjölken bla hormoner, foder, homogenisering och vad den innebär med mera.

      Radera
  3. Hva med yoghurt og surmelk/kefir?

    SvaraRadera
  4. Samma dilemma här.
    Jag kan kort berätta om en dam som levt fritt från både gluten och mjölk under många år, men på senare år börjat få känningar av sin fibromyalgi som hon sluppit i många år genom sin kostomläggning.. När hon kom till en av mina föreläsningar så diskuterade vi detta och hon tog upp att hon börjat använda smörolja och undrade om det kunde vara en utlösande faktor.
    Jag rekommenderade henne att ta bort det ur kosten och vi lovade att hålla kontakten för att se hur detta utvecklade sig. 4 månader senare hade vi telefonkontakt där hon berättade att hon genast tagit bort smöroljan och att värken nu försvunnit.

    SvaraRadera
  5. En ganska väsentlig fråga, du kränger möjligtvis inte getmjölk(av det märke som finns på bilden) eller har intressen inom verksamheten?? Annars tycker jag det låter vettigt det du tar upp, värt att undersöka närmare.

    SvaraRadera
  6. Guldfisken, jag har givetvis inga som helst intressen i varken mjölk eller mejeribransch. Min närvaro här är endast som informatör och skribent, att jag publicerar en bild på getmjölk är endast för att påvisa att man kan söka alternativ om man finner det intressant.

    SvaraRadera
  7. På Torsdag har jag varit fri från gluten i en månad och spontant känner jag en förbättring. Gick in i "väggen" för ca 3år sedan och har fortfarande fullt upp med att "återställa" mig eller snarare skapa ett bättre liv. Blir 28år gammal i år.

    Jag kan se tillbaka på hur jag åt under den här tiden, mängder av bröd, pasta, mjölkprylar, proteinpulver, godis, snabbmat ... magen blev uppblåst, fick jobbig känsla i bröstet, ångest, trötthet, värk i axlar och rygg ... gick inte upp i vikt trots träning. När det väl small var jag däckad i veckor ... in och ut på vårdcentraler, akuter och alla möjliga tester genomfördes ... hittades något ... nej?! Jag har haft extremt många fysiska symtom och med en hypokondrisk sida har det inte varit lätt.

    Det är först nu på senare tid jag fått upp ögonen för maten ... var hos en "rådgivare" på en hälsokostaffär där de uppmärksammade att jag hade keffa järn/magnesium/bce-vitamin-värden ... något som aldrig togs upp inom sjukvården. Humbug eller inte ... just nu käkar jag Mittval Sport, Zink och D-vitamin enligt dina rekommendationer. Jag börjar nu varje dag med varmt vatten + pressad citron för att starta magen. Spannmål som tidigare nämnt är helt borttaget, dock kvarstår vissa mejeriprylar i form av creme fraiche/gräddfil då jag inte hittat vettiga substitut. Kör Havre gott i maten vid matlagning och risdryck till gröt t.ex. Äter mer "stabilt" och lagar från grunden. Dock har jag akilleshälen i godis/chips ... speciellt choklad och här vet jag att det finns mjölkfria varianter men arrghh det är ju så grymt gott! Tanken är hursomhelst att få väck mjölken och minska på det rena sockret.

    Som tidigare nämnt mår jag nu bättre, är piggare och har inte lika mycket problem med magen. Känner inte heller av den där "hjärndimman" som fanns förut. Huden är mycket bättre, ansikte och rygg har tidigare varit full av irriterad hud, pormaskar och finnar ... det börjar klarna upp.

    Det som kvarstår är dock mild ångest, viss rastlöshet, lättstressad vid för mycket intryck (kommer på mig själv att jag håller andan / pressar tungan mot gommen / lyssnar på pulsen osv). Tryck bakom bröstben och gurglande hals (troligtvis reflux?) ... snarkning på natten (aldrig tidigare gjort) ... så det finns lite att jobba på.

    Sammanfattningsvis har jag en bit kvar men att utesluta vissa livsmedel verkar som sagt hjälpa.

    Har du några spontana tips (om du tidigare jobbat med någon som haft ångest/panikångest/depression) ...?

    Tack för en grym blogg!

    /andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tips för att få upp nivåer i kroppen lite snabbare vid brister med tanke på depression,mm kan vara att besöka apoteket och införskaffa följande:
      Behepan B12 1 mg tabletter (receptfria) och ta 1-2 vid sänggåendet under 1-2 månader.
      Duroferon Järntabletter 2-värt järn(receptfria) 1 per dag efter middagen i 1 månad.
      Mitt val folsyra (receptfritt) och ta 1 tablett på morgonen i 1 månad.
      Utvärdera sedan om det haft verkan mot te.x depression, trötthet, ångest.

      Radera
    2. Hej! Tack för info. Ska jag fortsätta med Mitt Val Sport och Zinket också? Jag tänker ju skjuta ut mjölken här strax också.

      Radera
    3. Tycker jag du kan göra, fundera över ett eventuellt magnesiumtillägg också under några månader, ett förslag som är billigt och med bra biotillgänglighet är detta: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=243609
      (obs! detta är bara ett förslag och hänvisning.Alltså ingen reklam eller favorisering av preparat)

      När du kört utan gluten och mejeri ett antal månader kan du se över olika preparat te.x Mitt Val och leta efter andra preparat med lite bättre biotillgänglighet, men som sagt det duger bra nu i början.

      Radera
    4. Hej Micke,

      Jag känner mig redan piggare med intaget av b12 och folsyra, men b12an har dragit igång både akne och kliande utslag på kroppen. Finns det något alternativ?

      Tack!

      Radera
    5. De reaktioner du nämner kan uppstå i början vid en övergång till en glutenfri kost.Det går över på en 1-2 månader, kroppen startar bla en "utrensningsprocess". Du kanske bör se över om det är ev är något annat i din kosthållning du reagerar mot, ofta kan annat nu också visa sig då det tidigare "maskerats" andra intoleranser/överkänsligheter.

      Radera
  8. Jag får rysningar av välbehag av att veta att folk läser och förstår den här informationen, det är inte helt lätt när man fått direkt felaktig info genom hela livet i form av statens rekommendationer och profitdrivna företag. Det ter sig som så att vi alla varit missledda och hur detta skulle kunna ha undgått våra "överhuvuden och experter" är för mig helt obegripligt.
    Vem tjänar på att hålla oss sjuka och ovetandes? Vad är det för råd och mat som ges i skolan och i vården och för all del överallt där staten har ett finger med i spelet... om inte hela näven.

    Detta kommer snart att uppdagas på riktigt och vi ska äntligen förstå vad som pågått, det ser jag med astronomiskt nöje fram emot.

    För den som kan "stå ut" med en häpnadsväckande enkel förklaring av detta från en spirituell naturopat (fördomar undanbedes vänligen men bestämt, man måste inte hålla med om allt som sägs men snälla, snälla... lyssna) så titta på hela denna serie, den är i 7 delar. Ditt liv kommer vändas upp och ner men du kommer också att äntligen få chansen att helt och hållet förstå hur din kropp fungerar. För min egen del så har jag inga frågor längre, bara svar.

    http://www.youtube.com/watch?v=u1sIC9ZqR-8

    Detta blir första och sista gången jag länkar den här på din sida Micke, jag kan helt enkelt inte låta bli. Folk måste få veta och jag kan bara tacka dig än en gång. Det är det här jag brinner för. /Lisa För Själen

    SvaraRadera
  9. Hur är det med fetaost, fårmjölk?

    SvaraRadera
  10. Man kan prova sig fram här, stukturen är lite annorlunda när det gäller fårmjölk

    SvaraRadera
  11. Köp boken. Den innehåller en massa viktig information.

    SvaraRadera
  12. Jag är född uppe vid Nordkapp i Norge 1944. Min äldste syster är ca 20 år äldre än jag. Hon berättade för mig att hon och nästa barn i familjen bara drack getmjölk. Det gjordes också getost i familjen. Efter några år tillkom även en ko samt får. Min äldste syster och bror drack bara getmjölk och åt getost. Det roliga var att de blev aldrig sjuka medan vi andra som fick komjölk ofta var sjuka under uppväxten. Kan även nämna att min syster alltid har låtit bli att dricka komjölk. Min syster är idag ca 90 år. Han har aldrig varit sjuk. Aldrig någon gång. För 12 år sen ramla hon mycket illa och bröt armen. När hon kom till sjukhuset kunde dem inte finna någon hennes sjukjournal. Grejen var bara att hon hade aldrig legat på sjukhus. Och hennes sjukjournal handlar bara om när hon bröt armen. Ingen ting annat.

    SvaraRadera
  13. Vilket bra inlägg, och gud så bra tips på alternativ till mjölk! Den enda mejeriprodukten jag har svårt att undvika är grekisk yogurt, som jag gör frukostpannacotta med. Frukost har min mage mycket svårt att acceptera men just yogurtpannacottan (laktosfri) med bär och lite honung går bra. Jag undviker dock både vete och mjölk (förutom denna yogurt) i så stor mån jag kan pga akne och magproblem som blivit sååå mycket bättre sedan jag började. Nu ska jag prova att ersätta den grekiska yogurten med getyogurt och se om det funkar. TACK!

    SvaraRadera
  14. Ang länken Lisa Berglund här tar upp (och många med henne runt om på webben). Filmen har plockats bort av Youtube "strider mot deras regler..." Det måste ha varit väldigt bra info och jag blir ännu mer angelägen att få se/lyssna på filmen. Någon som vet?

    SvaraRadera