tisdag 1 november 2016

Katt och tiaminbrist - Viktigt inlägg om våra husdjur!


Som ni vet har jag tidigare tagit upp om spannmål och våra husdjur (katt och hund) på denna blogg, men här kommer ett inlägg som kompletterar detta och är viktigt att få kännedom om du har katt. För ett tag sedan blev jag förklarad som dagens hjälte utav en kattägarinna, vilket gladde mig väldigt mycket :)

Historien bakom detta började med att kvinnan rådfrågade mig angående sin katt (8 år gammal) som varit akut sjuk några dagar. Hon berättade att hennes katt hade varit dålig till och från under ca 5-års tid med tecken som utebliven bajsning i några dagar, ibland ostadig gång, koordinationsbesvär vid gång, fallit omkull och även saliverat och fradgat kraftigt, vilket fått kvinnan att misstänka epilepsi. Kvinnan hade besökt veterinär 2 gånger för ovan beskrivna besvär, men veterinären fann inga problem vid dessa undersökningar.

Funderingar på avlivning
Inför sista besöket där man funderade över avlivning när nu katten var ordentligt sjuk, med utebliven bajsning, enstaka kräkning, neurologiska symtom och kraftig salivering som pågick i timmar, kontaktade  kvinnan kontaktade mig om jag hade något råd att ge, så jag bad kvinnan skriva en lapp som hon skulle ge till veterinären, "ge katten en Beviplex-injektion" (B-vitaminspektrum).

En ny katt
Sagt och gjort...dagen efter hade kvinnan tillbaks sin katt som ny igen, full av liv och lek. Vad berodde då detta på? Jo, katten har alltid ätit helfoder (spannmålsfritt), men just det fabrikatet visade sig inte innehålla så höga halter av ett speciellt B-vitamin. Här började jag misstänkta att det kunde vara en brist på Tiamin (Vitamin-B1) inblandat med tanke på symtomen. Jag ringde några dagar efter kvinnans sista besök upp veterinären på kvinnans vägnar och berättade att sprutan givit effekt och vad jag misstänkte...veterinären svarade..."det hade jag inte en aning om...tiaminbrist trodde jag berörde mest magen"...


Jag gav kvinnan rådet att då och då krossa och ge en helt vanlig B-vitamintablett (en halv per vecka) som blandas i lite mjukmat för att förebygga och hålla bristen borta och katten frisk. Obs! Om bristen gått långt bör man kontakta veterinär och be om en B-vitaminspruta, ibland behövs flera injektioner över tid. Långvarig och grav tiaminbrist kan ge neurologiska skador och då även blindhet om det vill sig illa.

Information
Jag har låtit informera ett antal butiker som som säljer helfoder till husdjur att ha denna berättelse med sig i bagaget om någon kund kommer och rådfrågar om foder eller berättar om symtom hos sina husdjur. Man bör välja bort helfoder med spannmål och köttmjöl och istället välja ett bra helfoder gjort på färskt kött och fisk, gärna ge lite extra kokt fisk eller kyckling som komplement och vitaminer.

En annan sak man också ska också tänka när det gäller symtom på brist är att om man t.ex. klipper sin raskatt går det åt mängder av B-vitamin för ny pälssättning...


Allergi
Ytterligare något viktigt när det gäller katt är att byta foder då och då. Om man t.ex. använt ett foder innehållande kyckling under lång tid kan det i längden skapa allergi mot kyckling hos vissa katter. Tecken på allergi mot födoämnen kan visa sig i form av salivering (måttlig) och att katten tvättar sig ovanligt ofta och länge.

Nedärvd hjärtsjukdom
Salivering under och efter sömn kan även bero på förtjockad hjärtmuskulatur med cirkulationsbesvär och vätskeansamling i buken som följd. Risk för proppbildning i kärlen ökar då. Vanlig åkomma hos vissa raskatter som t.ex. Birma och Maine Coon.Tillståndet kan lindras genom behandling men kan ej botas.

Vill du läsa mer om våra husdjur och maten kan du läsa ett av mina äldre blogginlägg här:
http://gluten-celiaki.blogspot.se/2011/06/husdjur-och-manniskor-drabbas-bada-av.html

 

 


 

 

Vill du veta mera hittar du mina böcker i nedan länkar till Bokus respektive Adlibris:

https://www.bokus.com/bok/9789198571707/halsoproblem-sjukdomar-orsakade-av-vad-vi-ater/

https://www.bokus.com/bok/9789198571714/den-stora-kosthandboken/

https://www.adlibris.com/se/e-bok/halsoproblem-sjukdomar-orsakade-av-vad-vi-ater-9789198571707

https://www.adlibris.com/se/e-bok/den-stora-kosthandboken-en-grundlig-lektion-om-hur-vi-avskaffar-sjukdomar-och-tar-tillbaka-halsan-9789198571714








1 kommentar:

  1. Jätteintressant att läsa!
    Kan detsamma gälla för hästar och får då vi klipper dem?

    SvaraRadera