I november förbjöds havredrycksföretaget Oatly att använda sin reklamslogan ”No milk. No Soy. No badness.” när de förlorade mot LRF mjölk i marknadsdomstolen. Oatly fick inte påstå att mjölk skulle vara dåligt för människor.
Under 2014 kunde vi läsa att en stor studie visade att det finns ingenting som talar för att mjölk stärker skelettet. Snarare är det tvärtom, och Uppsala-forskarna har funnit ett samband mellan risken att dö i hjärt- och kärlsjukdom och hur många glas mjölk som en person dricker per dag. Jag har ofta påtalat och visat fram i mina böcker att modern processad mjölk är en källa till det stigande ohälsotalet i samhället utöver det vita mjölet...
http://reklamombudsmannen.org/uttalande/skanemejerier4
http://www.dn.se/ekonomi/mejerijatte-falls-for-mjolklogn/
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet
http://www.svd.se/lrf-varnar-for-kris-for-mjolkbonder/om/mjolkkrisen
http://www.svd.se/svensk-mjolk-vann-mot-oatly/om/mjolkkrisen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar