onsdag 8 februari 2012

ADHD - Kost - Lindring - Symptom - Gluten - Mjölk - Mejeriprodukter - Läkemedel

Sanning vinner alltid i längden !



Äntligen vaknar läkarkåren upp från både okunskap och penningbegär och trotsar läkemedelsbolagens vinstintresse i bokstavssjukdomen ADHD som lindras av kostomläggning.


Ämnet har vi redan tidigare tagit upp här på bloggen och många som har blivit hjälpta av råden har hört av sig och berättat att dom funnit lindring för ALLA förekommande bokstavssjukdomar (neuropsykiatrisk funktionsnedsättning) och även för autism i flera fall.

Bloggen har haft mängder av besök från dom större universitetssjukhusen i landet och läkemedelsbolag under sista halvåret, och förnedrande samt kränkande kommentarer har också lämnats till blogginnehavaren i dom artiklar som publicerats rörande bokstavssjukdomar och kost, men dessa kommentarer har dock ej publicerats.

För dem som lider av ovanstående rekommenderas en kost helt fri från både gluten och mejeriprodukter.

En kommentar till en tidigare publicerad artikel här på bloggen om ADHD och kostens betydelse :

Hej!
Tack för länken i min blogg. Nu är jag desperat efter hjälp. Mitt äldsta barn som är 7 år har diagnos ADHD och högfungerande autism. Han svarar otroligt bra på glutenfri kost. Gör framsteg varje vecka i en takt som vi inte trodde var möjlig. :) Vi har ett läkarintyg om specialkost, så allt är frid och fröjd med honom.

Hans lillebror däremot, snart 4 år, som vi är säkra på också har ADHD, svarar också fantastiskt bra på glutenfri-kost. T o m så bra att vi inte längre tycker han uppfyller ADHD-kriterierna! Vi vill ju bara att han ska må bra, och ser ingen anledning att utreda honom om detta med glutenfritt funkar.

Men nu kräver dagis ett läkarintyg av oss, som vi inte kan ge eftersom han inte har diagnos. Han är för liten för att utredas. Jag vet inte om det går att bevisa rent medicinskt kopplingen ADHD-gluten, dvs om man får några bristsymptom. Det är ju inte samma sak med brist, som att gluten inte bryts ner ordentligt och blir något "morfinliknande", som det sägs enligt teorierna.

Hur går jag tillväga? Vi bor i Skåne. Vet du någon läkare som är särskilt insatt i detta ämne, och tycker att föräldrarnas ord är bevis nog? Vad ska jag be läkarna testa annars? Om det ens går att testa? Du får gärna skriva en kommentar i min blogg, så kan jag välja att INTE publicera den, om du så önskar.

Här står lite om killarna och gluten:
http://aspergermamma.blogspot.com/2011/11/lakarintyg-for-gluten.html
http://aspergermamma.blogspot.com/2011/09/lillebrors-forbattringar.html
http://aspergermamma.blogspot.com/2011/11/ms-forbattringar-sen-kostomlaggningen.html

Förresten så verkar maken ha blivit frisk från sin Crohns, sen han började med glutenfritt + mjölksyrabakterier. Själv kör jag gluten och mjölkfritt.

Stor tack på förhand och tack för en bra blogg! :)
Mvh
Aspergermamma








1 kommentar:

  1. Hej igen!

    Fr o m imorgon är M (AS/ADHD) även mjölkfri! Äntligen! Läs här:
    http://aspergermamma.blogspot.com/2012/03/m-nu-utan-mjolk.html

    Och läs även denna forskningsrapport (som jag även länkar i blogginlägget):

    http://www.news-medical.net/news/20120301/Gluten-free-casein-free-diet-more-effective-in-improving-ASD-behaviors-and-symptoms.aspx

    Ha det bra!
    Aspergermamma
    PS. Jag väntar med spänning på din bok.

    SvaraRadera