söndag 17 juli 2011

Sköldkörtelsjukdom - Autoimmun sjukdom - Gravés - Giftstruma - Hashimotos. Gluten-celiaki


Ny studier visar att ett betydande antal patienter med autoimmun sköldkörtelsjukdom har också celiaki i botten , man fann också att autoantikroppar (dvs sköldkörtelantikroppar) försvann efter 3 till 6 månader på en glutenfri diet.

Celiaki eller glutenintolerans gör det svårt för kroppen att ordentligt ta upp näringsämnen från mat. Symtomen omfattar olika mag/tarmproblem, återkommande uppblåsthet och smärta, illamående, anemier, gas, stickningar domningar i ben, sår eller blåsor i munnen, smärtsamma hudutslag, håravfall, kramper, nässelutslag, muskelvärk, ledvärk, skelettpåverkan, luftvägspåverkan, sköldkörtelpåverkan, infertilitet, diarré, förstoppning med mera.

Vid obehandlad celiaki mer än fördubblas riskerna att utveckla olika cancerformer i matsmältningssystemet.

Forskarna  fann vid undersökningen att övervägande delen som diagnostiserats för autoimmun tyreoidit också hade celiaki. Studien fann också att odiagnostiserad celiaki faktiskt kan vara en del av just den process som utlöser en underliggande autoimmun sjukdom. I sina slutsatser skrev de:

"-Vi tror att odiagnostiserad celiaki kan orsaka andra sjukdomar genom att slå mot några ännu okända immunologiska mekanismer, då det visar sig att  patienter med obehandlad celiaki faktiskt producerar organ-specifika autoantikroppar..!"

Forskarna föreslår nu att patienter med autoimmun tyreoidit: "kan dra nytta av en screening för celiaki för att eliminera symptom och minska risken för att utveckla andra autoimmuna sjukdomar."

Detta är viktig ytterst viktig information för patienter som diagnostiserats för någon sköldkörtelsjukdom (t.ex. Hashimotos, Gravés sjukdom), som är oftast får höra att det inte finns någonting som kan göras för att minska antikroppsnivåer, eller för att förbättra den "autoimmuna" aspekten av deras sköldkörtelproblem, detta trots att det inrapporterats om effekterna av kost och näring på antikroppsnivåer, visar denna forskning vetenskapligt hur kost kan i själva verket har en ytterst viktig roll i autoimmuna reaktioner.

För att diagnostisera celiaki, kan läkaren ta ett blodprov för att mäta nivåerna av antikroppar mot gluten. Dessa antikroppar kallas antigliadin, antiendomysium och antireticulin. En preliminär diagnos av celiaki kan dock enkelt bekräftas av en helt glutenfri diet, eller i mer extrema fall, biopsi.
Tänk på att inget av dessa prover är 100 % tillförlitliga!

Alltså om du har celiaki, har du också en högre risk för att utveckla (autoimmuna) sköldkörtel-sjukdomar . Upp till 10 % av personer med celiaki har en autoimmun sköldkörtel sjukdom/påverkan. Vid glutenintolerans/celiaki visar sig ofta andra autoimmuna sjukdomar, framför allt typ 1-diabetes, reumatoid artrit och autoimmuna leversjukdomar, med mera.

Underlag och undersökningar pekar mer och mer på gluten som en bov i uppkomsten av sköldkörtelsjukdomar. Celiakipatienter som intar en strikt glutenfri kost kan kraftigt minska sina risker att utveckla en autoimmun sköldkörtelsjukdom.

Hos personer med en autoimmun sjukdom, angriper kroppens egna vita blodkroppar av ”misstag” kroppsegna organ eller andra typer av egen vävnad. De vita blodkropparna angriper slemhinnan i tunntarmen vid celiaki. Vid en autoimmun sköldkörtelsjukdom, angriper dom vita blodkropparna sköldkörteln, som är en körtel i halsen som styr kroppens ämnesomsättning.

Autoimmuna sköldkörtelsjukdomar påverkar sköldkörteln till att bli antingen överaktiv (Gravés sjukdom) eller underaktiv (Hashimotos sjukdom).

Vid Gravés sjukdom, så pumpar sköldkörteln ut för mycket av hormonerna tyroxin, kända som T4, och trijodtyronin, eller T3 så att energiförbrukningen i kroppen ökar. Detta kallas ofta hög ämnesomsättning eller hypertyreos. Graves´ sjukdom kallas även Basedows sjukdom. ”Giftstruma” är en äldre folklig benämning på Graves´ sjukdom.Kvinnor över 20 år har den högsta risken för detta tillstånd, men även män är i riskzonen. Utöver vanliga prover så som TSH, T3 och T4 bör även Anti-TPO och TRAK tas.

Symptom på överaktiv sköldkörtel är ökad hjärtverksamhet, viktnedgång, sömnsvårigheter, darrningar i händerna, irritabilitet, synnedsättning, viktminskning, värmekänslighet, torrt sprött hår, rödaktig hudton, hudbesvär, muskelsvaghet och i vissa fall även besvär från hälsenor (ömmande). Gravés sjukdom också kan utveckla utstående ögon och en märkbar struma. Tillståndet kan vara livshotande och fodrar läkarbehandling!

Vid Hashimotos sjukdom, producerar sköldkörteln för lite T3 och T4. Symptom vid låg sköldkörtel aktivitet är, trötthet, viktökning, svaghet, känslighet för kyla, värkande muskler och stela leder, förstoppning och svullnad i ansiktet. Återigen har kvinnor här en högre risk för sjukdom än män.

TSI övervakning (tyreoideastimulerande immunogloblulin) är särskilt viktig under graviditet, eftersom förhöjda nivåer, särskilt i tidig graviditet och under tredje trimestern, vilket annars är en riskfaktor för fetal eller neonatal tyreoideadysfunktion. Moderns TSD-antikroppar kan överföras till det ofödda barnet via moderkakan, vilket kan påverka och gör ett barn hypertyreoid i livmodern eller vid födseln. Forskning har visat att så många som 10 procent av gravida kvinnor med förhöjda TSI också faktiskt föder hypertyreoida barn.

8 kommentarer:

  1. Problemet är att läkare vägrar att kolla efter celiaki om man inte ha uttalade magbesvär. Jag vet, jag har försökt. Om man försöker påpeka sambandet mellan celiaki och andra autoimmuna sjukdomar tar de inte en på allvar, de tror att man är hypokondriker som tror sig ha allt man läser. Jag provade själv ta blodprov, det finns på apoteket numera, men det visade sig vara negativt. Men som du säger, det är inte 100% säkert. Man kan säkert utesluta gluten för att se om det blir någon förbättring men det hjälper inte om man inte har några symptom till att börja med. Min sköldkörtel är numera frisk, vad jag vet, den blev frisk efter att jag slutade med det förbaskade sockret som jag har misstänkt att jag har varit allergisk mot sedan tonåren. Kanske är det inte bara celiaki som kan påverka immunförsvaret, det kanske kan vara samma vid andra obehandlade födoämnesintoleranser? Det är egentligen ganska logisk att immunfösvaret inte kan må bra av att jämnt och ständigt bli "retad" med ämnen som kroppen inte tål. Jag fattar inte varför det inte forskas mer i födoämnesallergier, de kan ju ställa till med så mycket, både fysiska och psykiska besvär, men när man vill ta prover så är läkare helt pucko, de fattar inte vad man pratar om. Man får bekostar det själv, om man nu har råd och i de fall det är möjligt (scandlab har olika prover som man kan beställa) men tarmbiopsi tror jag inte man kan göra annat än genom den "vanliga" sjukvården som, som jag sa, vägrar hjälpa i många fall.
    Man känner sig riktigt j***a ensam...

    SvaraRadera
  2. Jag vill tacka för all information om gluten och dess faror. Det behövs. Tack för alla intressanta inlägg. /Eva

    SvaraRadera
  3. Jag skulle bli superglad om någon ville dela med sig av något jobbigt som hänt i ens liv. Psykisk ohälsa, övergrepp, våld, missbruk, ja vad som helst som jag får tillåtelse att publicera i min blogg. Självklart får man vara anonym. Skicka gärna en kommentar eller skriv till min mejl: pussgurkan_9o@hotmail.com
    Skriv: "Händelser att dela med sig av" som rubrik.

    Jag tror det är viktigt att man talar om det som är jobbigt och framstår som något man ska skämmas över. Vad man än i livet har varit med om så finns det ingen anledning till att skämmas över det. Ingen anledning till att mörklägga händelsen/händelserna. För det finns fler där ute som kanske är med om exakt samma sak just nu. När man mår dåligt känner man sig oftast väldigt ensam, men det är man inte. Det finns folk som är med om samma sak just nu eller kanske har tagit sig igenom det som du själv har gått och bär på. Det spelar ingen roll om det är något som du tagit dig igenom och inte mår dåligt över nu eller om du är mitt uppe i allt.

    Är jättetacksam om någon vill dela med sig av sin historia!

    SvaraRadera
  4. Hej Micke!

    Tack för en otroligt informativ blog!

    Jag undrar om det finns något sätt att komma i kontakt med dig, om man vill ha lite personlig rådgivning/konsultation?

    Har en tyst glutenintolerans som uppmärksammades för tre månader sedan, och din blog har varit till mycket stor hjälp för att förstå och identifiera de många diffusa symtom jag haft. Har blivit väldigt dåligt bemött av de läkare jag haft kontakt med, och har förstått att det råder en stor okunskap om detta ämne i Sverige.

    Vänliga hälsningar,
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Jag fick själv en överproduktion i sköldkörteln när jag arbetat i mögelhus i 5 år utan att veta om det. Är glad att jag överlevde det äventyret och att produktionen blev normal igen. Jag blev avmagrad och överaktiv mm. Numera behöver jag bara gå över tröskeln till ett mögelskadat hus eller husvagn för att bli dålig. Min mage gör att jag äter så mycket gluten och laktosfritt som möjligt eftersom det visat bra resultat på min mage. Var mycket sämre förr med ständig ballongmage. Heders åt dig som lägger ner så mycket tid och kraft på dessa ämnen. Du är verkligen påläst och duktig.

    Ha en fin kväll
    Mvh
    Malin

    SvaraRadera
  6. Hej Micke!
    Jag vet inte vad jag ska säga, hittar inte riktigt orden. Det får bli ett jätte stort tack som kommer från hjärta och hjärna! Tack för ditt arbete med att undersöka, sammanställa och skriva om Gluten och laktosens påverkningar på kroppen, etc. Jag känner mig jätte tacksam för det jag vet nu! Detta är så viktigt, att den kunskap som faktiskt finns om glutenboven sprids så alla börjar tänka efter – att vad vi äter får en konsekvens. Logik för pärlhöns! Jag fick konstaterad Hashimotos här om dagen och undersökte själva en hel dag efter en förklaring på varför man fick det – en orsak. Jag vill inte ha mitt liv eller kropp förstörd av levaxin och annat gift som inte fungerar. Skam den som ger sig. Hittade din sida och många andra i Danmark och USA där Gluten/laktos framstod som boven vid dessa sjukdomar och många flera. Hur något som är så solklart kan vara så svårt att få läkare (och livsmedelsverket) att förstå är en gåta. Att de inte lyssnar är en ännu större gåta och är något som måste ifrågasättas – detta blir vårt jobb som patienter och konsumenter. Det måste till en stor del bero på okunskap (gammal kunskap och information från läkemedelsfabrikanterna om att symtombehandla och glömma orsaken). Alla läkare vet att det hela tiden kommer ny forskning och vist är det bra att ifrågasätta resultat men numera finns det så mycket forskning kring livsmedel (gluten och laktos) att det inte längre behöver ifrågasättas men är ett faktum och ett ämne hälsovärlden måste lyssna på i stället. Tyvärr måste läkarkåren acceptera att patienter numera ofta är ganska pålästa innan de kommer dit tack vare internät (din blogg bl.a.) och därför ifrågasätter dem vilket säkert inte är så trevligt, men just detta bildar en grund för en diskussion och samtal där läkaren får en chans att indirekt lära sig nytt och utvecklas i sin kunskap. Det är lov att tänka själva och ansvaret för vår hälsa – är vår! Därför måste vi stå på oss och söka information själva om det finns informationsbrist hos läkaren. Jag kommer skicka boken nedan till min läkare (i väntan på din), printa ut sidor från forskning och skicka med. Jag vill hjälpa min läkare att hjälpa mig – och andra. Min läkare är tom handledare för nya läkare – tänk om något går vidare till dem och vilken effekt det vill ha - som ringar i vattnet. Jag lovar att jag gör mitt för att sprida ditt budskap, din blogg och att du finns på FB till alla. Jag ville också tipsa dig om denna sida där en läkare i USA är långt framme i sin forskning kring detta. Läkaren har skrivet en bok också - kanske du känner till den redan:
    http://thyroidbook.com/blog/eating-gluten-increases-need-for-thyroid-hormones/

    Tack igen Micke! Det är helt fantastiskt det du gör!
    Bästa hälsningar Lene

    SvaraRadera
  7. TACK för en fantastiskt bra blogg!

    /Jenny

    SvaraRadera
  8. Något som är underskattat vid glutenintolerans är mögel och dess avgivna mögelgifter. Mer om det står att läsa under www.lfs-web.se/glutenintolerans.htm

    SvaraRadera