måndag 4 april 2016

Nu kan du köpa äkta stenugnsbakat glutenfritt bröd!

 Ann-Kristin i sin gårdsbutik
Av en ren slump hittade jag något som värmde mitt hjärta och som saknas i vårt land - nämligen stenugnsbakat glutenfritt bröd! Just stenugnsbakat tycker jag är något alldeles extra som smakar och doftar himmelskt gott.

Under mars månad tog jag så kontakt med Ann-Kristin som driver Kullagårdens stenugnsbageri och vi hade ett givande samtal där hon berättade att hon själv fått diagnosen celiaki några år tidigare och det framkom också att hon också läst mina böcker vilket gladde mig. Jag har nu haft förmånen att få prova en del av dessa stenugnsbakade naturligt glutenfria bröd och de smakade alla fantastiskt gott, för just stenugnsbakat sätter en speciell prägel på bröden som inte går att få vid vanlig bakning.

 Bild ovan från Kullagårdens glutenfria stenugnsbageri
Ann-Kristin berättade att hon jobbar halvtid på sitt ordinarie arbete och resten av tiden i sitt bageri, men rörelsen växer och att hon kanske framöver får satsa heltid på bakandet då hennes bröd är väldigt omtyckta och uppskattade vilket gör att kundkretsen växer.

Kullagårdens glutenfria solrosbröd

Ann-Kristin skriver själv den 26 februari på Facebook:

"I morgon är det 1 år sedan jag öppnade mitt lilla bageri. Länge hade jag drömt om detta och planerat och funderat på hur det skulle gå. Skulle det komma någon alls. Men det gjorde det.
Alla vet nog inte hur det startade.

Jag flyttade till Kullagård hösten 2010 och blev eld och lågor när jag upptäckte att det fanns en stenugn i källaren. Jag har alltid älskat att baka men hade aldrig bakat i en stenugn. Ugnen var hel men inte skorstenen så den behövde lagas innan man kunde baka. Och jag gick på kurs och lärde mig hur man eldade och bakade i ugnen. 

Tanken var att jag skulle starta ett "vanligt" stenugnsbageri men så fick jag celiaki och blev tvungen att tänka om samt lära mig baka på nytt. Att gå över till glutenfri bakning var inte lätt. När jag fick min diagnos celiaki i Januari 2014, upptäckte jag att det saknades ett utbud av färskt glutenfritt bröd.

Det blev många provbak och bröd som inte såg ut som bröd. Hönsen blev glada men jag gav mig inte. Det måste ju gå att få till fina bröd tänkte jag. Så ungefär 1 år efter min diagnos kände jag att nu är det dags. Nu vågade jag att baka och sälja till andra.

Året som har gått har varit roligt och lärorikt på alla vis och så har jag träffat er. Det är ni som gör att det är värt att stå i bageriet och elda tidigt och sent. Att baka i min gamla vedeldade ugn kräver planering och tid. Först eldar jag i 3 timmar och sedan rakar jag ut glöden. Förr i tiden slängde man mjöl in i ugnen för att se till att det var rätt temperatur i ugnen. Jag är lite mera modern och använder laser. Sen när temperaturen är rätt börjar jag grädda bröden. Allt bakas på fallande värme."

 Kullagårdens glutenfria majsbröd
Hon berättar vid vårt samtal att det används ekologiska ingredienser och att bovete i utsträckning används i flera av bakverken. Just bovete tåls inte av en mindre skara glutenintoleranta (här får man prova sig fram), men att hon nu experimenterar med andra ingredienser i de bröd som innehåller bovete. Vetestärkelse som många bagerier använder för att framställa glutenfria bakverk använder inte Ann-Kristin alls, vilket hon ska ha en stor eloge för!

Ett tips till er som köper bröden och har för avsikt att frysa in dem, är att skiva upp dem innan infrysning så kan man bara ta upp det man behöver för stunden ur frysen.

 Interiörbild Kullagårdens gårdsbutik
De butiker som i dagsläget säljer Ann-Kristins bröd är: Ica Kvantum och Coop forum i Varberg. Ica Maxi i Göteborg, Delikatesskorgen i Kinna, Helt Naturligt i Veddige och givetvis har Ann-Kristin en liten gårdsbutik i anslutning till sitt stenugnsbageri.

 Interiörbild Kullagårdens gårdsbutik


Jag säger grattis och lycka till Ann-Kristin! Ett fantastiskt initiativ som ger många glutenintoleranta möjligheten att kunna njuta av härligt goda och naturligt bakade glutenfria bröd fritt från vetestärkelse.

Här hittar du info om Kullagårdens glutenfria stenugnsbageri:
http://www.kullagardens.se/

På Facebook hittar du också Ann-Kristin: Kullagårdens

Kullagårdens på: Instagram

Rankning hos: Gårdsbutiktoppen

 


 
Du hittar böckerna i nedan länkar till Bokus respektive Adlibris:

https://www.bokus.com/bok/9789198571707/halsoproblem-sjukdomar-orsakade-av-vad-vi-ater/

https://www.bokus.com/bok/9789198571714/den-stora-kosthandboken/

https://www.adlibris.com/se/e-bok/halsoproblem-sjukdomar-orsakade-av-vad-vi-ater-9789198571707

https://www.adlibris.com/se/e-bok/den-stora-kosthandboken-en-grundlig-lektion-om-hur-vi-avskaffar-sjukdomar-och-tar-tillbaka-halsan-9789198571714










5 kommentarer:

  1. Helt underbart! Hoppas du kan inspirera många andra i vårt avlånga land!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Ååå idag köpte jag 5-pack bullar på Ica kvantum i Nödinge..
    har inte ätit bullar sedan jag fick min diagnos celaki för 2 årssen å dom var grymt goda åt upp alla på en gång..
    Tack..

    SvaraRadera
  4. Ååå idag köpte jag 5-pack bullar på Ica kvantum i Nödinge..
    har inte ätit bullar sedan jag fick min diagnos celaki för 2 årssen å dom var grymt goda åt upp alla på en gång..
    Tack..

    SvaraRadera