tisdag 9 juni 2015

Expert i näringslivets tjänst - En annons för brödbolagen?

Fick ett mail för några dagar sedan med en länk till tidningen Metro där överläkaren Anneli Ivarsson propagerar för gluten.

Anneli Ivarsson har tagit del av böcker som presenterar undersökningar om hur bagerier tillsätter extra gluten i mjölet och kort efter detta gick hon ut i media och skrev att hon: "hittat att industrin tillsätter extra gluten i bakverk och mjöl vilket inte var bra"

Just detta tar en bok ingående upp, och kommer från en kartläggning som författaren gjort redan år 2011 när han undersökte saken genom intervjuer med olika bagerier och kvarnar, men givetvis gav inte överläkare Ivarsson någon som helst creed eller feedback att hon läst och fått informationen från denna bok.

Hon har i denna nya artikel justerat uttalandet en aning:
"
– Jag är emot det specialbehandlade glutenpulvret som används i halvfabrikat och visst industritillverkat bröd. Det finns inga bevis för att det är dåligt, men det finns starka anledningar att tro det.
– Jag uppmanar kunder att välja bort mat som innehåller glutenpulver."

Den artikel som nu återfinns i tidningen Metro med Anneli Ivarsson ger direkt intrycket av att det är en ren annons (propaganda) för Pågens eller varför inte för hela brödindustrin...man upphör inte att förvånas...


Ni minns säkert när Socialstyrelsen och Brödinstitutet gick ut i en kampanj för en del år sedan att "6-8 skivor bröd om dagen var bra för hälsan" ...Nu tar man till "experter" i marknadsföringen...och en del kan säkert låta sig luras. Gluten är definitivt inget man ska försköna eller göra reklam för.


http://www.metro.se/nyheter/experten-meningslost-att-ata-glutenfritt-om-man-inte-ar-intolerant/EVHofa!qJ2y2sKttQcI/











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar