torsdag 27 oktober 2011

Glutenintolerans - celiaki - provtagning - bristsymptom - markör - sjukdomstillstånd



Mår du oförklarligt dåligt ska du be din läkare om följande verkligen relevanta provtagningar:


Kontroll:

Järn

Folat (folsyra)

Uppvisar järn och folat låga värden ÄR detta faktiskt en direkt markör för celiaki/glutenintolerans!

Du ska även be om:

Kontroll av homocystein (för att ev se brist av B-vitamin) Höga nivåer av homocystein ÄR brist.

Kontroll av zink (enormt viktig mineral). Vid glutenintolerans/celiaki uppvisas nästan alltid låga nivåer av zink!

Till sist kan du även be om en kontroll för status av dina nivåer av D-vitamin. (doktorn brukar skylla på dyrt prov - kostar ca 200 kr men stå på dig).

Komjölk och tarmslemhinnan

Jag vill även påpeka att intolerans mot komjölksprodukter även kan ge en slät tarmslemhinna som vid celiaki och ge samma näringsbrister . För dem med celiaki och konstaterad skadad tarmslemhinna bör utesluta allt processat kommersiellt mejeri då även detta kan fördröja läkning av tarmslemhinnan.(kombinationen celiaki och komjölksintolerans kan vara förödande)

I regel tål vi allt sämre komjölken och alla produkter knutna här till för varje ny generation som föds, därför rekommenderas att vid långvariga sjukdomstillstånd och bristtillstånd att ta bort all spannmål och komjölk ur kosten.

Var ENVIS med att få alla ovanstående prover tagna då det egentligen är dom enda relevanta och som direkt visar upp en skadad tarm och näringsbrister !


Du kan även begära en kontroll om hur sköldkörtelfunktionen (kroppens termostat) är (påverkad vid celiaki-näringsbrist) för att kontrollera hypotyreos eller hypertyreos (under/över funktion). Sköldkörteln är kroppens egen termostat.

Begär följande provtagning:


S-TSH (tyroidea stimulanshormon), S-T3 fritt (trijodtyronin) samt S-T4 fritt (tyroxin). Du kan även be om en utökad provtagning och be om att få kontrollera även  Anti-TPO och TRAK.

Sedan gäller det att du har en kunnig läkare som verkligen kan utvärdera respektive prov mot vart annat och på vilka nivåer de hamnar på i referensskalan, och det räcker inte att bara "stirra sig blind" på referensvärden.. Det räcker i regel inte med att de hamnar inom "referensvärdet" utan var...i låg normala, normala eller övre normalområdet för att kunna ana även mindre avvikelser i funktionen..







16 kommentarer:

  1. Jag skrev tidigare, men den kommentaren kom inte med. Min fråga är igen, är det inte så att komjölken är förödande för järnvärdet, för att komjölken innehåller så mycket kalcium och så ofta dricks (eller äts i form av ost etc) samtidigt som man äter järnrik mat, t ex kött? Min hypotes att man kan förbättra sitt järnvärde genom att undvika kalciumrik dryck eller mat samtidigt som järnrik mat äts.
    Tacksam för din kommentar till detta Mikael!
    I övrigt har jag kört 95% strikt glutenfritt sedan 2011-01-01 och har märkt stora förbättringar. T ex simmar jag 3km i simhallen mot tidigare 1km, med ungefär samma ansträngningsnivå. Från i somras testade jag att även utesluta mjölk i alla dess former. Märkte att små små knottror på axlar började försvinna gradvis efter ett par veckor men att de snabbt kom tillbaka om jag testade t ex fetaost igen. Märkte också att om jag testar mjölkprodukter igen så får jag finnar i ansiktet, främst mellan ögonbrynen. Jag är ändå 36 år och torde normalt sett inte få finnar. Märker också att om jag dricker yoghurt eller äter fetaost efter att hållit uppe ett tag, så börjar det klia i ögonen en stund efter måltiden. /Mvh Bruno

    SvaraRadera
  2. Hej Bruno !

    Mjölken innehåller mängder av hormoner som har ytterst negativa effekter samt att intolerans i sig ger samma negativa resultat på tarmslemhinnan som Gluten (reducering)

    Den andra biten är att mjölken i modern tid blivit "söderprocessad" vilket är beklagligt i sig.

    Komjölksprodukter har ingen gynnsam effekt på vår hälsa tvärt om.

    Förbrukningen har ökat i modern tid och ser vi också tydligare vad det kan åstadkomma ur hälsomässig synpunkt.

    Ska återkomma runt mjölken och då även ta upp andra aspekter.

    Tillsvidare studera tidigare publiceringar på denna blogg.

    Titta närmare här:

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/09/gluten-celiaki-mjolk-brostcancer.html

    http://gluten-celiaki.blogspot.com/2011/09/gluten-celiaki-mjolkprotein.html

    Mvh Micke Skribent

    SvaraRadera
  3. Oj! Har hela livet haft konstiga symtom och gått till otaliga läkare... Huvudvärk, magont, hård imagen, ont i huden, deprimerad, dålig andedräkt,torr hud, gaser....m.m. känner mig väldigt sviken av doktorerna. Fick förslaget att prova glutenfritt (inte av en läkare) när det kändes som kroppen var en sopstation. Dåliga levervärde, opererad för gallsten, endomestros... Är 47 och äter sedan ett år glutenfritt. Men inte riktigt i form...men mkt bättre...dålig andedräkt gör mig snart folkskygg... hjälp!!! Hur kan jag hjälpa min kropp att komma i balans.

    SvaraRadera
  4. Hej !

    Du bör utöver ett Glutenfritt liv även snarast ta bort ALLA former av komjölk/mejeriprodukter ur din vardag dvs: mjölk,grädde,ost,yoghurt,mjölkprotein,kasein,vassle,skummjölkspulver,mm,mm

    Även rött kött (nötkött) bör uteslutas tills vidare (proteinet från koköttet kan ge samma effekt som mjölken)

    Jag lämnar rådet att du sedan tar 2 tabl/dag av multivitamineraltabletten, Mitt Val Sport (finns på nästan alla Apotek) detta tillskott bör du permanenta i din vardag under väldigt lång tid.

    Sedan bör du inta ca 40-60 mg av Zinktillskott per dag, utöver det som finns i Mitt Val Sport (zink kan hittas på hälsokosten) och ta detta under minst 2-3 månader.

    Därutöver vill jag föreslå att du även köper Apotekets B-vitamin Forte och tar en tabl/dag under 3 månaders tid.

    Som ersättare för mjölken kan man använda soya produkter, soyamjölk, soya yoghurt men även rismjölk vilka är utmärkta bärare av kalcium och dom är ofta även berikade med vitaminer ungefär som mjölken du köper.

    Du kommer med största sannolikhet att bli fri från dina eftersläpande besvär om du följer ovan angivna råd till punkt och pricka, och se till att du inte "syndar eller trillar dit" med en lite kaka eller gräddkola då och då.

    Hör gärna av dig hur det går.

    Lycka till !

    Micke Skribent

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Tack för länken i min blogg. Nu är jag desperat efter hjälp. Mitt äldsta barn som är 7 år har diagnos ADHD och högfungerande autism. Han svarar otroligt bra på glutenfri kost. Gör framsteg varje vecka i en takt som vi inte trodde var möjlig. :) Vi har ett läkarintyg om specialkost, så allt är frid och fröjd med honom.

    Hans lillebror däremot, snart 4 år, som vi är säkra på också har ADHD, svarar också fantastiskt bra på glutenfri-kost. T o m så bra att vi inte längre tycker han uppfyller ADHD-kriterierna! Vi vill ju bara att han ska må bra, och ser ingen anledning att utreda honom om detta med glutenfritt funkar.

    Men nu kräver dagis ett läkarintyg av oss, som vi inte kan ge eftersom han inte har diagnos. Han är för liten för att utredas. Jag vet inte om det går att bevisa rent medicinskt kopplingen ADHD-gluten, dvs om man får några bristsymptom. Det är ju inte samma sak med brist, som att gluten inte bryts ner ordentligt och blir något "morfinliknande", som det sägs enligt teorierna.

    Hur går jag tillväga? Vi bor i Skåne. Vet du någon läkare som är särskilt insatt i detta ämne, och tycker att föräldrarnas ord är bevis nog? Vad ska jag be läkarna testa annars? Om det ens går att testa? Du får gärna skriva en kommentar i min blogg, så kan jag välja att INTE publicera den, om du så önskar.

    Här står lite om killarna och gluten:
    http://aspergermamma.blogspot.com/2011/11/lakarintyg-for-gluten.html
    http://aspergermamma.blogspot.com/2011/09/lillebrors-forbattringar.html
    http://aspergermamma.blogspot.com/2011/11/ms-forbattringar-sen-kostomlaggningen.html

    Förresten så verkar maken ha blivit frisk från sin Crohns, sen han började med glutenfritt + mjölksyrabakterier. Själv kör jag gluten och mjölkfritt.

    Stor tack på förhand och tack för en bra blogg! :)
    Mvh
    Aspergermamma

    SvaraRadera
  6. Hej !

    Det gläder mig att ni gjort stora framsteg och att du delar med dig av erfarenheterna på området.

    Tyvärr har vi en "stelbenthet med skygglappar" inom läkarkåren som är svår att övervinna, och helst vill man "slippa" höra talas om kopplingarna mellan kosten och sjukdomarna.

    Jag följer och har följt flera fall av autism, ADHD och Damp där man gjort framsteg över förväntan tack vare befrielsen från spannmålet och mejeriprodukter i kosten.

    Jag tycker du ska tala med ditt dagis och köket där om att få specialkost till den minsta pojken, annars blir alternativet en egen "matsäck" som många föräldrar tvingas att skicka med sina barn pga motstånd från kåren att skriva intyg.

    Nästan alla diagnoser och underlag för intyg måste tyvärr måste baseras på prover, som tyvärr inte alls är tillförlitliga.

    Det stora aber vi har i Sverige är att kåren lyssnar för lite till patienten och vad berättas.

    Nästa stora aber jag tidigare tagit upp är att kåren går hand i hand med läkemedelsbolagen och båda parter är intresserade av "vinst".

    Likaså ställs inga krav på jordbruk/lantbruk att ställa om produktionen, även här handlar det om "vinster".

    Ingen vill heller ta ansvar för eller erkänna dom skador och lidande som spannmålet och mejeriprodukter orsakat och orsakar.

    PS. Inför gärna ett helt komjölk/mejerifritt liv för hela familjen.DS

    Hoppas det löser sig med kosten på dagis för er son.

    Lycka till i fortsättningen !

    Mvh Micke Skribent

    SvaraRadera
  7. Hej igen Micke!
    Tack för snabbt svar! :)

    Det löste sig faktiskt på dagis. Maken tog ett snack med föreståndaren som själv kom på att de inte kräver intyg för vegetarianer, och gav sig. Och maken krävde att även lillasyster ska få glutenfritt, vilket hon får fr o m idag. Jag vågade inte ta striden, eftersom hon inte har ADHD. Det ska dock bli spännande att se om hennes eksem försvinner nu när hon får glutenfritt på dagis också....

    Det står på kommunens sida att föreståndare KAN kräva intyg, m a o så MÅSTE de inte det, utan kan bestämma själva. Kanske hjälper någon som läser denna kommentar?

    Och det där med mjölken, ja jag tror verkligen på dig. Vi är inga kalvar och ska inte bete oss som det. Det är en strid som jag kommer ta med maken, skola och förmodligen dagis framöver. Maken och jag har lite olika syn "då finns det inget kvar jag kan äta!" säger han, tyvärr. Och han tror det är så nyttigt för barnen. Men jag är taktiskt och börjar med mig själv.... Samt lobbar lite för det verbalt, och låter det mogna i honom... ;) Och det är jag som lagar och bakar mat, så jag kan enkelt tillsätta olja osv istället för mejeriprodukter. Och handla hem mycket färskpressad jos istället för mängder av mjölk.

    Allt är ju tyvärr styrt av vinster idag. Maken berättade att han hade hört att något företag dumpar gift i barnschampo. Under gränsvärdena procentuellt sett, men på detta sätt sparar man mycket pengar. Huh för sådana storföretag! Jag fattar inte? Hur många sommarhus i Frankrike behöver man för att vara lycklig i sitt liv? Hur kan man njuta av det när man förgiftar andra? Du vet, jag jobbar ju på läkemedelsbolag och hade gladeligen jobbat med något annat, om det finns en quick fix mot sjukdomarna jag är med och forskar på. Jag kan göra annat och gå ner i lön, men alla tänker väl inte så.... (Jag är inte läkare förresten.)

    Tack återigen och fortsätta skriva! Varför inte lite om socker och alkohol och kopplingen med depression, om du kan något om det? :)

    Mvh
    Aspergermamma

    SvaraRadera
  8. Hej!

    För det första vill jag säga att detta är en mycket bra blogg med nyttig information. Sen till min fråga, har nu kört spannmåls- och mjölkfritt i snart 3veckor med fina resultat och undrar om man borde ta matsmältningsenzymer och mjölksyrebakterier till exempel? Vissa som rekommenderar det, men är lite skeptisk?

    SvaraRadera
  9. Hej ! Du bör inte ta enzym eller mjölksyra tillskott utan låta läkningen och återhämtningen ta den tid det tar.

    Man får räkna med 3 mån upp till kanske 3 år innan "systemen" är acceptabelt ok.

    Däremot bör du ta vitamineraltillskott och tillskott av det viktiga Zinket.

    SvaraRadera
  10. Tack Micke! Jag började gråta när du skrev: Hör gärna av dig igen... hoppas du förstår hur viktigt det är när "någon tror på" ens konstiga symtom. Ska ta itu med mjölken också. God jul på dig!

    SvaraRadera
  11. Hej,

    Jag har inflammatorisk tarmsjukdom och har även testats med blodprov om jag ev hade glutenintollerans. Provet var negativt. Vid gastroskopin tog läkaren ett prov precis i slutet av magsäcken och "ingången" till tolvfingertarmen. Är det där tarmluddsprovet ska tas? Har för mig detta prov ska tas i tunntarmen... I alla fall visade det inget.

    Jag har sedan i somras på "eget bevåg" ätit glutenfritt, och det har gjort mig så pass bättre att jag (äntligen!!!!) kunnat minska kortisondosen för att sedan sluta. Jag har bakat mitt eget glutenfria bröd (inte helt lätt de första baken, som ni vet så smular det ju en hel del och att baka bröd med smet i stället för deg tog ett tag innan jag fattade och fick kläm på). Jag har kört denna testperiod fram till i tisdags, och har alltså de sista 3 dagarna ätit gluten som vanligt igen. Jag blev ganska snabbt dålig i magen igen. Kan det verkligen gå så snabbt? Jag undrar ju om det är gluten eller jag hamnat i ett skov av min sjukdom igen. Jag har rejält ont i magen och springer på toa 1-2 gånger i timmen och det är verkligen inte friskt. Idag har jag feber med. Jag har alltid kopplat min feber till min tarmsjukdom, men läste en artikel om en kvinna med glutenintollerans där det stod att man även kan få feber vid glutenintollerans. Är det så? På sjukupplysningssidorna har jag aldrig läst denna koppling tidigare. Vad vet du/har du för erfarenhet om denna koppling?

    Jag har även ämnesomsättningssjukdom, som ju även det är autoimun sjukdom. Hypotyreos. Hur vanligt är det med det vid celiaki/glutenintollerans?

    Jag hade tänkt äta gluten i ett par månader och sedan göra en ny provtid med glutenfritt, men nu vet jag inte. Att jag skulle bli så akut mycket sämre på bara ett par dagar hade jag knappast räknat med eller trott. Och enligt läkarnas prover är jag ju inte glutenintollerant. Så jag vet inte vad jag eg ska tro, eller göra nu. Det kan ju vara ett skov i min tarmsjukdom med.

    SvaraRadera
  12. Hej, efter att ha valsat i vården,i många år utan diagnos, hittat jag i sista sekunden denna sida. Jag är en 65 årig kvinna som minst 20 år mer..kanske sen barn... haft och har nästan 100% av de besvär som beskrivs.
    Järnbris, kramp i svullen mage.oftast hård/ ibland lös "kletig" avföring, rosacea, utslag i hårbotten, typ psoriasis, värk i muskler, leder, bronkit med mkt slem, afte och blåsor i mun o tunga, sköra naglar, tillslut år 2005 ringde min läkare...jag hade onormalt högt endomysuimantikroppsvärde, han var glad och jag kände äntligen ...men men tarmbiopsin visade ingentin, coloskopin däremot 2 adeonomer som togs bort.Alttså fortfarande ingen diagnos,,,det fanns ju tarmludd kvar....? Men i februari i år 2011 vill min läkare ändå att jag skulle var glutenfri. Tycker att jag strikt varit det förutom att jag ätit havregryn från "vanliga hyllan", sas...gröt och bakade produkter. Alltså i 10 månader , fortfarande svullen stor hård öm mage och ibland väldigt "kletig" avföring. Jag har druckit laktosfri mjölk, åtit ost, grädde och fil som vanligt, kan det vara mjölkproteinet som ej gjort mej frisk? Nu har en annan läkare tagit ett nytt sk "genprov" vet ej vad det betyder ,jag fick svar igår att jag ej har celiaki....? känner mig mycket förvirrad, vet ej hur jag ska göra, ska jag lita på honom eller min intuetion,,,att jag trots allt har en allergi mot spannmål och kanske även mjölkprotein? Vill gärna ha ditt råd Mikael, hur ska jag göra..vem ska jag tro på?

    SvaraRadera
  13. Svar till"anonym" 1 december ovan.

    Hej !

    I din frågeställning och beskrivning lämnar du svaret själv, dvs att du mår bättre på en Glutenfri kost !?

    Frågan är varför du då "börjar" i gamla vanor igen ?

    Provtagningar för Gluten är INTE tillförlitliga alls !

    Jag föreslår en strikt Gluten och komjölk/mejerifri kost.

    Om du läser igenom min blogg hittar du dom allra flesta svaren på dina frågor här.

    Mvh Micke Skribent

    SvaraRadera
  14. Svar till"retina"

    Hej !

    Du bör avhålla dig från alla former av Gluten (även från havren),samt ta bort ALLA former av komjölk/mejeriprodukter, dvs omfattar följande: ost, grädde, skummjölkspulver, vassle, laktos, mjölkprotein, mjölksocker, yoghurt,mm

    Det går INTE i dit tillstånd att "synda" det minsta om man vill återfå hälsan, utan minsta lilla kaka eller ostskiva kan ge problem och skjuta upp läkning/återhämtning.

    Du finner svaren på dina frågor om du läser igenom bloggen.

    Mvh Micke Skribent

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Kan man komma i kontakt med dig och få ställa lite frågor på någon mailadress?
    Maila mig gärna isåfall..
    Annaheikkinen83@gmail.com

    SvaraRadera